Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster
Er wordt hier uitgelegd hoeveel m3 mest we nodig hebben, hoeveel gas of elektriciteit, hoeveel ha per mens … Wat over het hoofd wordt gezien is dat we niet alleen behoefte hebben aan eten, drinken, energie maar ook aan ruimte. Niemand kan menselijk leven als hij geperst zit tegen zijn medeburgers. Een mens heeft behoefte aan ruimte om eens te kunnen lopen, een mens heeft behoefte aan rust om op adem te kunnen komen, een mens heeft behoefte aan vrijheid om af en toe zijn eigen ding te kunnen doen, ongestoord.
Als men een manier vindt om iedere vierkante mm ten dienste te stellen van de mens zodat we hier met 100 miljard kunnen wonen, dan zal niemand meer gelukkig zijn!
En bedenk dat hoe langer hoe meer mensen gelijk is aan steeds minder fauna en flora.
Wij zijn niet alleen op deze planeet!!
Vissen, vogels, landdieren, insecten hebben evenveel recht om hier te leven als wij.
Alle bomen, struiken, bloemen, zwammen … hebben recht op leven.
Gedaan met dat egoïsme van : dit is mijn planeet, hier doe ik wat ik wil.
Gedaan met die zotheid van kinderen kweken uit wie weet wat voor misleide idiotie.
Eerbied voor �*l wat leeft, niet alleen voor de mens.
Bedenk dat enkel de mens oorlogen voert uit winstbejag terwijl dieren en planten in vrede leven en elkaar slechts belagen als het noodzakelijk is!
Het wordt tijd dat we een lesje leren van wat de natuur ons toont.
|
Er is de technische haalbaarheid (in feite de uiterste grens) en hetgeen als mens wenselijk ervaren wordt.
Als je tot de uiterste grens van wat technisch haalbaar gaat resulteert dat waarschijnlijk in een ongelofelijk groot percentage ongelukkige mensen. Jij wil de discussie meer verleggen naar wat de mens als wenselijk ervaart.
Ik begrijp dat want ik denk gelijkaardig.
Toch kan ik begrijpen dat er ook mensen zijn die het misschien anders zien.
Misschien moeten we voor beide kampen wat voorzien.
Ruimte voor hen die dat willen en dicht op mekaar, ook voor hen die dat willen.
Het zou een criterium kunnen zijn dat zou kunnen meespelen in het belonen/bestraffen van het kweekgedrag.
De ruimtes waar mensen naar toe geleid worden kunnen aangepast worden aan het kweekgedrag dat ze vertonen. Mensen die er op los kweken leven blijkbaar graag kort op mekaar (want dat is daar het logische gevolg van) en dus kunnen die naar krapper bemeten ruimtes geleid worden dan mensen die op dat vlak zorgen dat er meer ruimte beschikbaar blijft.