Los bericht bekijken
Oud 4 oktober 2012, 11:25   #345
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
ze zijn veranderd maar het gaat langzaam
Aangiftecijfer is sterk toegenomen omdat er meer vrouwen nu voor durven uitkomen of inzien dat zwijgen geen alternatief biedt.
IK vrees aan cijfers dat we enkel nog maar het topje van de ijsberg in kaart brengen.

Daar wil ik het met U over eens zijn maar waarom viseert gij alleen maar die Kerk ?
Dat patriarchale stelsel is over gegerfd van de Romeinen en weer opgenomen door de Kerk ( -> alleen daarvoor kan je ze dat al kwalijk nemen ) en 'verantwoord' vanuit Griekse wijsgeren en zeer vroege kerkvaders en oude bijbel-achtige teksten.
In feite dus een erfenis die je helaas ergens in de tijdsfeest moet bekijken.
Zie bv naar dat burgelijke huwelijk dat enkel bedoelt was om het huwelijk te laïciseren... de inhoud is regelrecht behouden terwijl het ronduit indruiste tegen de principes van de verlichting

Ah zo
Ja daar heb je gelijk in
Het omgekeerde plaatje wordt net iets meer aanvaard maar is dan weer een doorn in het oog voor feministen ed
Om terug te komen op een vrouw met meerdere mannen. Ik ben begonnen in 'La potière jalouse' van Claude-Lévi-Strauss. Het gaat over twee versies van een scheppingsverhaal waarbij de vrouw een even belangrijke entititeit is als de man (over de zon en de maan).

Een Jezuïtische missionaris publiceert een zeer korte versie en ik citeer:

"Un missionnaire jésuite, le P.J.-M. Guallart, a publié une version très brève qui consolide en un seul récit les deux premières versions de Karsten tout en modifiant les protagonistes et leurs rapports. Au lieu de deux hommes mariés �* la même femme, on a ici un homme, Lune, marié �* deux épouses. ..."

(Karsten is een onderzoeker)

En verder zijn er talloze mythes waar de klei afkomstig is van de uitwerpselen van de vrouw, van het dode lichaam of van de ziel van de vrouw of van de mand die uit haar handen is geglipt bij het struikelen. Of mythes waarin 'la maîtresse de la poterie' de vrouwelijke geslachtsorganen maakte.

Dat is wat anders dan de vrouw die geschapen werd uit een rib van Adam die zelf gemaakt werd door klei door een mannelijke god.

Verder is er nog een voorbeeld van een mythe die na contact met Spanjaarden (16de eeuw) en Jezuïten (vanaf de 18de eeuw) helemaal de andere kant uitging: de schepper Kumpara die samen met zijn vrouw Chingasa, een zoon heeft. De vader-schepper neemt wat klei de mond en blaast die over zijn zoon. De klei wordt een vrouw, Nantu, de maan. En zo heeft de zoon een vrouw: niet verwant omdat er geen bloedvermenging is.

Ik citeer: "Nul doute que ce récit ne soit une réminscence biblique:..."

Ik zit op het spoor dat in tijdperken voor het monotheïstische de vrouw evenwaardig was aan de man en zelfs regulerend was in zeer belangrijke zaken.
Ergens in Indië is er een kleine regio waar de 'burgemeester' altijd een vrouw is (reportage van iemand die heel Indië doorreisde en een intervieuw had met de dienstdoende burgemeester vrouw. Het is een dynastie, geen verkiezingen of zo.)
Het christelijke monotheïsme heeft de vrouw als een dreiging en als een rivaal behandeld. Ik begin het meer in die context te zien en het verklaart ook heel veel.

En het nakomertje, de islam, is nog stukken erger.

Objectief bekeken klopt het ook: als je de macht wilt ontfutselen van iemand, dan zorg je ervoor dat die iemand het statuut van een 'slaaf' heeft, en dan zorg je ervoor dat alle nakomelingen (de vrouwelijke dan) geen toegang krijgen tot educatie en tot belangrijke functies.
En de Kerk zorgt er nog altijd voor dat vrouwen geen toegang hebben tot belangrijke functies (de hoogste).

Een vrouw dient zich te manifesteren in mannelijke structuren (politiek), en zelfs de visie op ethiek is zuiver mannelijk: het zijn de vrouwen die aan geboortebeperking dienden te doen om voor zichzelf ruimte te kunnen en te mogen scheppen. Zij hebben de pillen moeten slikken. Terwijl vrouwen evengoed tien keer meer bij hun man hadden kunnen zeggen: ik heb geen zin. Ga effe op een ander, man.' als ze zo was opgevoed.
In het westen wordt het iets gemakkelijker om als vrouw te fungeren, maar dan nog.

Laatst gewijzigd door parsprototem : 4 oktober 2012 om 11:31.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden