Detail. Voor Israël die reactor heeft gebombardeerd, heeft Iran hetzelfde geprobeerd, met dezelfde uitleg. Alhoewel dat tijdens de Iran-Irak oorlog was.
Ik heb wat verder gezocht naar het type reactor dat in aanbouw was voor Irak door Franse aannemers. 40 megawatt is een kleintje, dat klopt. Alhoewel, voor een onderzoeksreactor is het al een forse jongen. De eerste kernreactoren gebruikt om plutonium te maken waren een pak lichter. 300kw of minder.
Maar het was een lichtwater reactor, en die maken zowiezo plutonium.
Ook beloftes en bevestigingen dat deze reactor alleen maar vreedzame toepassingen zou kennen, we weten allemaal hoe betrouwbaar beloftes van politici zijn. Zo tussen: "de cheque is net gepost", en: "neuh, ik ga niet in je mond klaarkomen"
Er zijn toch een hoop "MAARS": de voorziene brandstof was al reeds hoog verrijkt uranium, alhoewel niet hoog genoeg om een betrouwbaar kernwapen van te maken. Door de hoge verrijkingsgraad was het ook niet echt gemakkelijk voldoende plutonium te maken, want er zit gewoon niet veel U238 in.
Doch, Osirak was gebaseerd op de Franse onderzoeksreactor
Osiris. En die heeft voorzieningen om "te bestralen materialen" in te voeren en er isotopen van te maken.
Net zoals de
kernreactor in Petten en
Mol.
Nu ben ik geen nucleair geleerde zoals Patrick VE, maar iets zegt me dat als je uranium 238 bestraalt met neutronen met de juiste karakteristieken, je een aardige plutoniumopbrengst zou kunnen verwezelijken.
En laat nu net dit type reactor er plek voor hebben om dat zo als "bijzaak" te kunnen doen.
Ook lijkt het me geen enorm probleem on "nieuwe brandstofelementen" met 93% U235 om te vormen naar even nieuwe brandstofelementen met 60% U235 en dus veel meer U238 te hebben om om te vormen tot plutonium.
Als zelfs een
scout dat kan in een tuinhuis met dingen die hij gewoon kon kopen, dan lijkt het me eigenlijk achterlijk te veronderstellen dat de nodige hoop oliedollars dat ook niet kunnen verwezelijken. Het is eigenlijk verwonderlijk dat Iran geen atoomwapen heeft.
Of zou er toch iets van zijn, daar er geen handleiding "hoe bouw ik een atoombom" in de Koran staat?