Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66
Als N-VA zegt het duitse model te willen volgen, dan gaat het niet over de invulling ervan, maar over de principes in vergelijking met het Latijnse model. Het Duitse model bespaart op kosten, het Latijnse model werkt de tekorten weg door meer belastingen te heffen.
Het Duitse model denkt de crisis het hoofd bieden door een ondernemersklimaat te creeeren wat de economie stimuleert. Het Latijnse model denkt de crisis aan te kunnen doordat de burgers (die evenveel te spenderen hebben als vroeger) de economie draaiende houden. Beiden hebben uiteraard voor- en nadelen. Het Duitse model loopt tegen het probleem dat als mensen niks kopen, de bedrijven daar last van hebben. Maar aan de andere kant zorgt het wel voor meer jobs, waardoor er door meer mensen gekocht wordt. Het Latijnse model is aan de ene kant nadelig voor bedrijven vanwege die belastingen, aan de andere kant verliezen ze hun binnenlandse klanten niet. Ik ben geen econoom, welke het beste is weet ik niet. Ik weet wel dat als ik in mijn privéleven een vergelijkbaar probleem heb, ik automatisch minder ga uitgeven en zeker niet zal gaan lenen om mijn levenstandaard op hetzelfde peil te kunnen houden. Dat wreekt zich namelijk later.
|
Dan lijkt me het Belgische model iets creatiever te zijn, namelijk :
1) bouw een staatsfabriek
2) produceer 'iets' tegen een lagere prijs dan bvb Chinezen
3) exporteer naar China (ifv positievere handelsbalans)
Inzake creativiteit is het bovenstaande niet nieuw, eerder traditioneel. Het creatieve aspect zit hem in het feit dat we alle werklozen in die staatsfabriek kunnen tewerkstellen en op deze manier belastingen kunnen verlagen. Ook andere neveneffecten kunnen als positief gezien worden maar dat vergt een neus die binnenwaarts voorbij de ogen gaat.