Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul
begin misschien met daktuinen verplicht te maken ?
|
Als je moet wachten tot de overheidsadministratie daar groen licht voor kan geven (allerlei instanties die maanden en jaren overleg moeten plegen en voor een niets ligt de hele boel maandenlang stil ...) dan kan je beter de landbouwgronden behouden.
Ik ben vandaag in een park kastanjes gaan rapen. Die uit Spanje komen en in de GB liggen zitten ook vol wormen, hoor. Na een tijdje. Waarom staan er in parken geen mispelbomen? Omdat iedereen met een vals gebit rondloopt?
En waarom staan er geen okkernotenbomen in parken? Schrik dat het gazon teveel betreden wordt? Of dat de Franse en de Spanjaarden boos zullen worden omdat we minder noten importeren?
Er is gewoon geen visie op energiebesparende voedselproductie.
Daktuinen vragen om een sterke onderstutting. De kostprijs? En niet vergeten het gewicht van sneeuw bij in te calculeren want dat gebeurt heel vaak door mensen die alleen maar door een venster naar de natuur kijken en dan tekeningetjes beginnen te maken (architecten bv). En veel verder dan een hobbietje zal het niet gaan denk ik, tenzij je bedrijfsgebouwen beoogt. Dan heb je redelijk wat oppervlakte. Echter niet voor mais of voor tarwe.
En de wortels van sommige planten kunnen het dak gaan aantasten; wortels ontwikkelen zich ook driemaal ruimer wanneer er periodes zijn van droogte (bv in ijzerhoudende zandgrond in Limburg).
Als het is voor wat slaatjes en wat radijsjes en wat bieslook en voor de look, om er wat mee te bluffen, oké.
Ik zie heel wat obstakels als je verder dan die groenten gaat gaan.
En wat doe je als de afloop regenwater verstopt raakt en je dat niet opmerkt? En het regent overvloedig?
Het is allemaal mooi op TV, die stedelijke projecten. Die pas geplante slaatjes en zo. Maar ik zou graag cijfers willen zien van de oogsten en de inventaris van de groentensoorten.
Denk er ook aan dat je regelmatig aarde moet gaan verslepen van beneden naar boven want aarde 'eet zichzelf op'.
Als je een laag aarde aanbrengt van 60cm diepte, dan heb je na twee oogstjaren geen 60cm meer. Via vele compostbakken zou het kunnen gaan. Maar dat is nog meer gewicht. En dat gewicht kan je best verdelen (zoals op een schip).
Het lijkt me op het eerste zicht een vrij complexe onderneming. En volgens mij even kostelijk als op de begane grond.