Discussie: 'Jezus was gehuwd'
Los bericht bekijken
Oud 5 oktober 2012, 16:38   #198
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Zeker dat de Ebionieten reeds bestonden voor de val van Jeruzalem. De benaming Ebionieten ( wat ' armen ' in het Hebreeuws ) betekend, kennen we uit Eusebius' geschriften en was de bijnaam van de koningsgezinden van de stam David. Heeft helemaal niks te maken met een christelijke sekte, maar de achterban van Jezus en later zijn broer Jakobus en Simon. Wat Paulus daar verder rond vezonnen heeft staat los van de historische versie.

Met andere woorden, we gaan de geit en de kool redden.
Of het nu koningsgezinden zijn of niet, maakt hier maar weinig uit. Waar haalt u overigens deze wetenschap?

Ik ga door ophet boek Handelingen dat zegt dat er na de dood van Jezus de joden-christenen van Jeruzalem (en omstreken) hun religieuze joodse plichten vervulden ook m.b.t. de Tempel. Ik ga ervan uit deze joden niet rijk waren omdat de eerste volgelingen van Jezus toen in meerderheid niet heel rijk waren (ook de naam 'ebioniem' wijst in deze richting, alhoewel hier verschillende interpretaties mogelijk zijn). En dit omdat Jezus zelf regelmatig goed fulmineerde tegen de rijken en de rijkdom. Wat natuurlijk niet uitsluit dat er, zoals bij elke nieuw 'geloofsrichting', ook een paar rijke adepten zullen tussen gezeten hebben.

Goguel geeft een zeer mooie verklaring van het waarom van deze 'ebioniem'. Of het de juiste is, laat ik nog in het midden, maar het is wel een degelijke uitleg.

Laatst gewijzigd door system : 5 oktober 2012 om 16:52.
system is offline   Met citaat antwoorden