Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk
VOILA . en , dus , het draagt geen moer bij tot de echte economie .
|
Toch wel, die informatie is (letterlijk) goud waard. Zij geeft aan waar middelen het meest winstgevende (en dus het efficientste) kunnen aangewend worden. Beschik jij over zulke informatie, dan is het heel belangrijk dat de markt daarvan op de hoogte gebracht wordt, zodat de prijzen daaraan aangepast kunnen worden. In ruil daarvoor kan je bijzonder veel geld verdienen, omdat dat de waarde van die informatie is.
Stel dat ik weet (omdat ik in hogere dimensies met vortex fluxen gekoppelde wobbelbewustzijns ken die het mij channelen) dat er een grote droogte op komst is in West Bazontie, waar men nu rijst aan het kweken is, en dat daarentegen in Oost Bazontje waar het redelijk droog is, er een overvloed van water zal komen voor lange tijd.
Als ik nu mijn aandelen van rijstplantages in West Bazontie verkoop aan mensen die dat niet weten, dan betalen die daarvoor veel, en word ik daar rijker door. In ruil gaan die aandelen zakken in prijs want ik zet ze op de markt. En inderdaad, rijstplantages in West Bazontje zijn een slecht idee, en ik stop dus die informatie in de markt (die dat signaleert met zakkende aandelenprijzen). Daarentegen, rijstplantages in Oost-Bazontie die niet veel waard zijn op dit ogenblik, gaan veel opbrengen, en ik koop daar massa's aandelen van aan. Door mijn aankoop doe ik de prijs van die aandelen stijgen. Ik signaleer dus dat rijstplantages in Oost-Bazontje een goeie zaak zijn. Die gaan nadien erg rendabel worden en ik ga daarmee rijk worden.
Ik krijg die rijkdom, omdat ik gesignaleerd heb, via aandelenkoersen, dat het beter is om niet meer in rijstplantages in West-Bazontie te investeren want die gaan uitdrogen, maar dat de kleine rijstplantages in Oost-Bazontie wel degelijk meer investering verdienen.
Die informatie is goud waard.