Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal
Inderdaad. Velen hebben het in hun enthousiasme moeilijk even buiten de eigen politieke voorkeur de situatie realistisch te benaderen aan de hand van feitelijke observaties. BDW moet eveneens niet kost wat kost burgemeester worden. Mits een goede uitslag zal hij het ook gewiekst hard kunnen spelen zelfs als PJ een anti-NVA coalitie op de been kan brengen. Deze laatste dient dan wel groter te zijn dan N-VA + VB.
Een minderheidscollege is uitgesloten voor PJ, maar niet voor BDW als het zo uitdraait dat de N-VA groter is dan de traditionele partijengroep. Met VB als gedoogpartij op de achtergrond is dit mogelijk. Met oog op 2014 zal hij dat wellicht niet willen.
Het wordt straks een boeiende patstelling. De traditionelen zullen die niet te lang willen laten duren en bij blokkering al snel vanuit het federale (uit staatsbelang) een regeringscommissaris proberen te sturen. Dit laatste behoort echter tot de verantwoordelijkheid van de gewestminister voor binnenlandse zaken. Zo'n uitweg zal dan ook voor het nodige gestoei zorgen.
Boeiende tijden in het verschiet.
|
BDW zal dan ook géén burgemeester worden. Na de laatste zevende dag en het kopstukkendebat op de VRT is dit mijn stelligste overtuiging. De zelfzekerheid van PJ sprak boekdelen. "Maar mevrouw, ik
blijf burgemeester". Het normale verlengstuk "indien de kiezer dit wil" bleef achterwege omdat alles in kannen en kruiken is. Hetzelfde patroon bij kleine Tobback 's avonds.
Mijn voorspelling van de resultaten :
N-VA : 33 �* 34 %
Het verenigd profitariaat : 31 �* 32 %
Groen : 10 �* 11 %
0-VLD : 8 %
VB : 12 %
PVDA : 3,5 �* 4 %
Anderen : 1,5 �* 2 %.
Indien je bij de stadslijst Groen en 0-VLD optelt kom je aan 50 %, voldoende voor de meerderheid te vormen, eventueel aangevuld met de gedoogsteun van de communisten, goed voor minstens 1 zetel.
De N-VA en het VB vormen dan de oppositie. Verdeeld, water en vuur.
Voor BDW ziet het er in die omstandigheden zeer goed uit. Briljante politieker, staatsman. Hij kan zich volledig voorbereiden op de belangrijke verkiezingen van 2014. Het minister-presidentschap ligt in het verschiet, opstapje voor de uiteindelijke realisatie van een onafhankelijk Vlaanderen.
Voor PJ liggen de kaarten helemaal anders. Indien hij zijn sjerp verliest blijft hij achter met lege handen. Hij moet dus burgemeester blijven.
Daarom het nooit geziene offensief van de belgicistische partijen die het zullen halen. Indien ik me vergis des te beter. Maar ik denk het niet.