Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door voicelesscharlie
Eigenlijk heeft technologie geen kleur.
"Groene" technologie is ook "duurzame " technologie(zie agenda21) en daar passen de bovengenoemden wel in.
Het is wel degelijk juist dat de "exotische metalen" de laatste jaren een boom kennen .
Dat is zo door de vraag van de BRIC landen.
Dat zorgt voor een nieuwe vorm van milieuvervuiling dat niet te onderschatten is:
http://fibronot.nl/nieuwsartikel277-356/
|
Ik heb gelezen, en het is overduidelijk dat de ontginning en verwerking van dit metaal een regelrechte ramp is. Het is ook eigen aan China om zo tewerk te gaan (steenkoolmijnen en veiligheid , e.a.)
Ik vraag me meteen af of ze dit niet op een andere manier hadden kunnen aanpakken. Tuurlijk konden ze rekenig houden met de lokale bevolking en met de reeds bestaande productie op agrarisch gebied.
De wil en de mentaliteit om het op een propere manier te doen moet er dan wel zijn, en die is er niet.
Maar is dat een reden om windturbines zelf en de gedachte die er achter steekt links te laten liggen? Ik denk het niet.
Groene technologie kan dus indd rampzalig zijn. Ik betwist het niet. Een reden te meer om te blijven zoeken naar groene technologie die bereikbaar is voor iedereen en die niemand schade berokkent in de verwerking of ontginning ervan.
Misschien hebben we binnen honderd jaar geleerd om energie af te tappen van snelgroeiende planten. Ik kreeg dat idee toen ik een levende brug zag die van generatie op generatie wordt onderhouden door de lokale bevolking. Zo'n levende brug kan alleen maar sterker en sterker et de tijd worden.
Waarom geen wind vangen op een kleinere schaal en via bomen?
Groene technologie staat in haar kinderschoenen.