Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie
ik denk dat de Koerden op zichzelf willen staan nu dwz zonder de VS of Iran...
|
Wel, af te wachten op hoe de rest van Syrië en Irak zullen reageren, laat staan Turkije. Vermits Turkije een goede bondgenoot van de VS en een redelijke bondgenoot van Israel is, heeft dat ook nog zijn impact. Een onafhankelijk Koerdistan zal hoe de kaarten nu liggen overigens zelfs geen gemeenschappelijke grens hebben.
Wat er met de rest van Syrië gebeurd, zal afhangen van welke groepering de macht grijpt. Ik zie de Alawieten niet meteen hoge toppen scheren, en dan blijft de tweestrijd sji'ieten-soennieten nog die repercussies in Libanon heeft. Irak heeft tot nu toe religieus extremisme buiten zijn politiek kunnen houden - en heeft de "zegen" een Koerdische president te hebben zodat het soennitisch-sji'itisch verhaal is afgezwakt; maar wat zonder die president?
Hoe dan ook, als ik een onafhankelijk Koerdistan zou zijn, dan zou ik een goede bondgenoot willen. De as VS-Israel-Turkije is zo goed als uitgesloten. Met Syrië-Irak-Libanon zullen ze weinig te maken willen hebben als die vervallen in religieuze spanningen. Rest: Iran. En vermoedelijk zullen ze zoals je aangeeft die keuze niet ten harte doen of volledig. Mogelijk kunnen ze zelfs dienen als versoepeling tussen de NAVO/Israel en Iran. Tenslotte moet de olie blijven vloeien, en die vloeit gezellig doorheen Koerdistan.
Soit, allemaal speculeren, maar dat mag ook wel eens.