Los bericht bekijken
Oud 11 oktober 2012, 23:55   #151
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Wel, zijn moeder heeft een relatie. Ze klaagt er wel heel de tijd over en ik voel me niet altijd even blij met alle details, maar bon, daar wil ik niet verder op in gaan.

Dat lege nest gevoel heb ik ook al overwogen, maar haar gedrag begint steeds meer weg te hebben van een controle freak.

Ik vrees gewoon dat er nog veel meer gezinnen rondlopen zoals waar mijn vriend uit komt: buiten schone schijn, maar binnen geweld en miserie. Alleen lijkt me het best dat los te laten.

Mijn vriend heeft veel capaciteiten, daar zijn zelfs veel professionelen het mee eens, maar zijn zelfbeeld is compleet kapot en hierdoor functioneert hij soms minder. En ik begrijp dat hij moeilijk een gezond zelfbeeld kan opbouwen, met iemand als zijn moeder, die hem geen eigenwaarde gunt.

Zijn moeder lijkt over alles controle te moeten hebben, ook over haar eigen gevoelens. Ik denk gewoon dat het voor iedereen beter is dat zij en mijn vriend meer afstand van elkaar gaan nemen, want hij kan niet tegen haar manipulatief, controlerende gedrag op.

En ik ook niet. Ik heb er genoeg Latijn in gestoken. Er zijn twee manieren waarop je slachtoffer kan worden van een manipulator: door je hun problemen teveel aan te trekken en er teveel mee in te zitten, zoals mijn vriend naar zijn moeder toe doet, of in hun val trappen en ze je eigenwaarde laten kapot maken, zoals hij ook heeft laten gebeuren. Ik deed in het begin het tweede. Ik heb echt geprobeerd haar te begrijpen en bij te staan, maar heb geleerd dat je er compleet geen eer mee haalt.

Ze praat enkel over geld en ze lijkt haar hoofdinkomen meer te missen dan haar man. Ik kan best begrijpen dat ze het moeilijk heeft met de slagen die ze kreeg binnen haar huwelijk, maar het is aan haar om haar eigenwaarde op te rapen. Ik ben ook zwaar mishandelt geweest door mijn ex, maar weet dat het geen zin heeft dat ik me een boksbal ga blijven voelen, omdat ik er dan ook één ga blijven.

Zij lijkt haar karma gewoon aan te trekken. Zowel mijn vriend als zijn vader komen uit een gewelddadig huishouden waar zowel moeder als kinderen regelmatig afgetroefd werden. Ik snap dat mijn vriend uit onmacht zijn moeder geslagen heeft, op een moment dat ze hysterisch uitdaagde. Dat deed ze ook bij zijn vader en hij heeft geleerd dat dit een efficiënte manier is om haar te kalmeren. Achteraf voelt hij zich dan rot.

Ondertussen maan ik hem aan om zijn moeder haar kuren te negeren, maar zolang hij er nog mee moet samenleven, is dat makkelijker gezegd dan gedaan.

Door deze aanpak verliest ze haar controle nog meer en begint ze nog erger te flippen. Mijn vriend en ik hebben al bange uren doorstaan door haar houding.