Los bericht bekijken
Oud 25 augustus 2004, 17:57   #69
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Misschien moeten sommige werkgevers zich gewoon eens beginnen af te vragen waarom hun werknemers niet meer gemotiveerd zijn om zich volop in te spannen? Wie zijn werk graag doet, doet met plezier overuren (vaak zelfs onbetaald). Maar veel werkgevers zien hun werknemers gewoon als het verlengde van hun eigen handen, als een ding waarmee ze mogen doen en laten wat ze willen, dat ze mogen weggooien als ze het niet meer nodig hebben, of gedragen zich als autoritaire slavendrijvers die geen tegenspraak dulden. En in de praktijk moeten werknemers nu al vaak overuren doen die ze niet uitbetaald worden. Voor veel werknemers is een 40-urige werkweek aan hetzelfde loon al praktijk geworden. En toch worden ze afgedankt als men ze niet meer nodig heeft. Zelfs al heeft een werknemer 20 �* 30 jaar zijn best gedaan, zelfs al heeft hij vele jaren lang de ene inlevering na de andere aanvaardt (terwijl de manager zijn eigen loon schaamteloos verhoogde), als hij moet "afvloeien" vindt de werkgever of de manager altijd wel een goede reden. Hij was 19 �* 29 jaar tevreden van hem, maar het 20ste of 30ste jaar zegt hij plotseling "dat hij nog nooit tevreden was van hem". Hij vindt dan plotseling allerlei goedkope ekskuses om hem te ontslaan en hem nog een schop tegen zijn gat te geven ook. Probeer dan maar eens werknemers ongelijk te geven als ze redeneren: "Waarom zou ik meer doen dan ik moet doen? Als ze mij niet meer nodig hebben ontslaan ze me toch. Ik moet nu meteen alles vergoed zijn, of anders kan mijn baas de pot op.". In plaats van altijd maar te klagen over werkonwilligheid zouden werkgevers beter eens in eigen boezem kijken. Niet iedereen is nog bereid om een loonslaaf te zijn van arrogante bazen en managers. Waarschijnlijk is dit de échte reden waarom deze laatsten het liefst de sociale zekerheid zouden afschaffen: dan kunnen ze terug naar de goeie ouwe tijd dat mensen geen keuze hadden om wel of niet voor hen te werken, en kunnen ze hun werknemers onbeperkt als loonslaven behandelen.
je kan moeilijk iemand in dienst houden als je hem niet nodig hé!
En eerlijk gezegd dat ziekteverzuim heeft niet zoveel te maken met het werk zelf hoor, als ze naar een ander werk gaan doen ze net hetzelfde!
T'is gewoon poepsimpel om ziek te melden, alles betaald en thuis voor de buis of een verlengd weekje verlof is graag genomen.
Weet dat ik niets heb tegen iemand die niet graag werkt, maar de werkgever betaald toch ferm zijn pree verder de eerste twee weken. Draai die eens om en ze zullen niet vaak meer ziek zijn. T'is dus financieel, dikwijls genoeg om ergens anders beetje zwartwerk bij te doen ook nog eens.
Verleden jaar weer met 6% gestegen, de zieken!
Mambo is offline   Met citaat antwoorden