Er zit misschien een reukje aan de dumpingprijs van Irisbus, maar als de aanbesteding goed gebeurt (prijs is maar een van de factoren waar rekening gehouden mag worden), dan hoeft dat niet zomaar de goedkoopste bus te zijn, maar de beste bus aan de goedkoopste prijs. Vergelijk met het Fyradebacle, als men daar als criterium had gesteld dat de fabrikant minstens X jaren ervaring moest hebben met hst-materiaal, zou Ansaldo-Breda al direct zijn afgevallen. Als men voldoende hoge boetes had vooropgesteld bij laattijdige levering, was men al veel sneller ervan af geweest. Een goede aanbesteding had hier veel ellende vermeden. Als De Lijn nu een slechte bus zou kopen (mogelijk, mijn ervaringen met Irisbus zijn over het algemeen niet zo negatief als reiziger), dan is dat de schuld van een slechte aanbesteding.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
|