Los bericht bekijken
Oud 25 augustus 2004, 21:54   #31
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door johan
65 jaar na datum is het gemakkellijk oordelen en veroordelen !
De enkele Dinaso's die heulden met het verzet pleegden verraad tegen hun Dinaso-idealen. Trouwens de meeste zogenaamde verzetslui traden pas in 1944 toe tot het verzet. De "Dinaso-verzetslui" hebben de onrechtvaardige repressie tegen echte en vooral tegen vermeende collaborateurs niet kunnen stoppen.
Ik heb meer respect voor een oostfrontvrijwilliger die keihard gevochten heeft voor zijn idealen dan voor de witte smeerlappen die in 1944 tot het verzet toetraden enkel om te plunderen te verkrachten en te moorden.
Lees er de "heldendaden" van sommigen verzetslui maar op na in het "zwartboek der zwarten" :

http://home.tiskali.be/stetikabv/tofrom03.htm

Opgelet voor echte verzetslui zoals een Louis De Lentdecker heb ik wel respect, ook zij legden hun leven in de weegschaal voor hun idealen.
Ik heb meer respect voor de 14.000 leden van het verzet die werden omgebracht door collaborateurs en vooral door de nazi's, en zelfs nog altijd meer respect voor wat jij noemt 'verzetsstrijders van het laatste uur', dan voor de laffe oostfronters die in het uniform van de bezetter de geallieerde strijdkrachten bekampten.

Het zwartboek der zwarten is de slechtste referentie je kan aanhalen om je ongelijk trachten te bewijzen. Het is al dikwijls door menig historicus als verzinsel afgedaan. Ik heb het ook gelezen en nergens worden gebeurtenissen bewezen. Alle verhalen werd kunstmatig opgeklopt. De realiteit na de volksopstand was al erg genoeg en ook ik keur dat af, maar je moet het niet erger voorstellen dan het was. Hooguit tussen 20 en 100 mensen kwamen om tijdens de straatrepressie. Vergelijk met bv Frankrijk en Italie, daar kwamen enkele honderdduizenden (!) 'zwarten en collaborateurs om, de eerste dagen na de bevrijding.

Louis de Lentdecker was weliswaar bij het verzet, heeft ook iemand doodgeschoten, maar heeft zijn hele leven lang spijt gehad en zich doodgeschaamd dat hij ooit bij het verzet is geweest. LdL aanhalen als referentie om het verzet te veroordelen is ronduit misdadig.

Laatst gewijzigd door thePiano : 25 augustus 2004 om 21:55.
thePiano is offline