Hallo iedereen, ik ben nieuw hier. Dit is mijn eerste posting.
Ik woon in Indonesie. Even uitleggen waar Indonesie zich bevindt : ten zuiden van de Filippijnen, Maleisie, Singapore en ten noorden van Australie. Indonesie is de grootste archipel ter wereld en bestaat uit 13.677 eilanden. Er worden 400 talen gesproken, maar de nationale taal is Bahasa Indonesia. Indonesie is groter dan West-Europa. Er wonen 220 miljoen mensen hier. De meerderheid zijn moslims zodat Indonesie het grootste moslimland ter wereld is. Nochtans is Indonesie geen islamitische staat. Er bestaat scheiding van kerk en staat en de nationale wetgeving is niet gebaseerd op de Islam.
Ik wil even aan jullie tonen hoe men hier juridisch omgaat met vreemdelingen en integratie van immigranten.
Ik ben zelf geboren en getogen in Antwerpen uit Vlaamse ouders maar ik woon al twintig jaar in Indonesie.
Om het Indonesisch staatsburgerschap te verkrijgen dient men hier een examen af te leggen voor de rechtbank. De examinatoren zijn drie rechters. Het examen bestaat uit vijf delen : 1) een opstel schrijven in de Indonesische taal 2) de vijf principes van de grondwet letterlijk opdreunen in het Indonesisch 3) ondervraging over de geschiedenis van Indonesie vanaf de jaren 800 na Christus –uiteraard dient men Indonesisch te spreken 4) Al de namen opdreunen van de presidenten en vice-presidenten van Indonesie sinds de onafhankelijkheid, dus sinds 17 augustus 1945 en tenslotte 5) het volkslied zingen (alle strofen uit het hoofd kennen en proberen niet vals te zingen !)
Dit is enkel het examen. Er zijn nog meer vereisten :
-uittreksels tonen van je Indonesische en buitenlandse bankrekeningen voor de laatste twee jaren
-bewijs van goed gedrag van het land van herkomst (moet blanco strafregister zijn)
-bewijs van goed gedrag van Indonesie (moet ook blanco strafregister zijn)
-bewijs dat je een job hebt die genoeg geld opbrengt om niet in armoede te leven
-geboorte-akte, huwelijk/echtscheidingsakte, bewijs van gedane studies, kortom, alle mogelijke officiele documenten uit het land van herkomst.
Zoals jullie zien, is men heel streng in Indonesie !
|