Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio
Het hele 'van hell'-verhaal heeft weinig te maken met Van Hool. Het had vooral te maken met een combinatie van de 'NIH'-factor (Not Invented Here) en het feit dat de klant in kwestie (AC Transit) gewoon de verkeerde bussen had gekocht voor hun netwerk, nl. driedeurs newA330s: bussen met volledige lage vloer, specifiek bedoeld voor drukke stadslijnen, terwijl hun lijnen eigenlijk eerder streekbussen nodig hebben.
|
Da's overigens een fout die ze bij De Lijn ook wel maken... Op bepaalde langere lijnen zou men beter zelfs gewoon autocars inzetten...
Citaat:
Van Hool-lijnbussen rijden op verscheidene plaatsen rond in de V.S., en er is maar 1 bedrijf waar er wordt over geklaagd, en dat is AC Transit. Dat zegt toch ook wat...
|
Ik zie er in Zwitserland ook rondrijden. Het busbedrijf hier in Bern heeft er een aantal, mede omdat de Van Hool harmonica bussen (die die ze hebben) de aandrijving op de tweede as hebben, en niet helemaal achteraan zoals bij de rest van de vloot. Dat is als het eens hard gesneeuwd heeft op bepaalde lijnen een behoorlijk voordeel.
In Montreux rijden Van Hool troleybussen.
Van Hool verkoopt dus ook in het buitenland, en dat is goed voor Van Hool. Maar als je wil dat dit blijft duren moet Vlaanderen dus het spel eerlijk spelen, en dan mogen buitenlandse bedrijven dus op gelijke voorwaarden mee kunnen dingen naar opdrachten van De Lijn.