Los bericht bekijken
Oud 26 augustus 2004, 09:34   #2
Horus
Gouverneur

Horus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot Bakkes
In het Nieuwsblad van vandaag stond dat Kathleen van Brempt het niet correct vind dat een flink deel van de Vlaamse flitspaalboetes in de Waalse kas terecht komt "Ik wil de opbrengst van de Vlaamse verkeersboetes in Vlaamse handen houden." zei Vlaams minister van Mobiliteit Van Brempt.
In Vlaanderen staan er namelijk 516 flitspalen, aan de overkant van de taalgrens nauwelijks een tiental. Toch worden de boetes federaal verdeelt terwijl de gewesten wél zelf de plaatsings- en werkingskosten moeten betalen!
"De opbrengsten van de boetes moeten billijker verdeeld worden ", vindt de kersverse SP.A-minister. "Daarom pleit ik voor een regionalisering van het verkeersboetefonds. Zo kunnen de opbrengsten van onze boetes opnieuw besteed worden aan de verkeersveiligheid in Vlaanderen
De minister wil in elk geval het flitspalenbeleid voortzetten, en gelijk heeft ze want tussen 2000 en 2002 is het aantal verkeersdoden in Vlaanderen gedaalt met 163. In Wallonië daarentegen, is de dodentol van het verkeer gestegen.
Maar voorlopig kunnen de Vlamingen -ondanks ongeveer honderd aanvragen van Vlaamse gemeentes- geen nieuwe flitspalen zetten want er is geen geld meer.
Als de boel geregionaliseerd is, wil de minister ook lokaal het geld beter verdelen, zodat gemeentes die beter hun best hebben gedaan om het verkeer veiliger te maken ook beter beloond worden.

Sp.a, een nieuwe VLAAMSE partij?

Dat krijgt ze er NOOIT door, maar als ze het geregeld krijgt, dan kan ze mij krijgen.
Horus is offline   Met citaat antwoorden