Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero
De Didachè heb ik niet gelezen. Ik baseer mij op Wikipedia (ENG) en dan kan ik opmerken dat alleen in de titel sprake is van 12 apostelen, dat het woord christus maar éénmaal voorkomt en dat de naam Jezus slechts enkele keren voorkomt maar dat hij dan God's dienaar wordt genoemd en niet God's Zoon. De dood van Jezus en de betekenis daarvan worden niet vermeld. Met 'De Heer' wordt God JHWH bedoeld. Aan brood en wijn bij een rituele maaltijd wordt niet de betekenis van de Eucharistie gegeven. Men kan dit dus moeilijk een christelijk geschrift noemen in de zin van de evangeliën en zeker niet in de zin van Paulus' brieven. De Jezus uit dit boekje is een Joodse leraar. Wel is duidelijk dat de schrijvers van de boeken van het NT uit dezelfde bronnen hebben geput als de samenstellers van de Didachè.
|
Ik heb het geschrift hier naast me liggen. Zeer verwonderlijk inderdaad dat er nergens wordt gesproken over Paulus of tenminste er een allusie op wordt gemaakt. Want het waren juist onder meer ook deze proselieten en bekeerlingen (waarvoor zo goed als zeker dit boekje werd bedoeld) die aangesproken werden door Paulus.