Los bericht bekijken
Oud 17 oktober 2012, 21:48   #29
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard Nationalisme is helaas maakbaar en van hogeraf kneedbaar.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Spanje is er niet in geslaagd van haar Baskische onderdanen Spanjaarden te maken, ondanks alle mogelijke mogelijke middelen die de staat in de loop der jaren heeft ingezet.
Ik wil dat toch nuanceren.
Citaat:
Ook over de uitkomst hiervan werd een referendum gehouden en ook daarvan was de uitslag positief. Dit referendum gaf de autonome Baskische regering ruimere bevoegdheden dan ooit enig regionaal bestuur in Baskenland had bezeten. In 1982 werd begonnen met de implementatie van het autonomiestatuut. De autonome regio Baskenland heeft tegenwoordig een eigen regering en parlement en het meest ruime autonomiestatuut van heel Europa. Nochtans werden de onrust in Baskenland en het geweld van ETA niet minder na de dood van Franco. De Transición werd namelijk in geheel Spanje positief ontvangen, maar bij het genoemde referendum onthield 53% van de Baskische stemgerechtigden zich, bij de nieuwe grondwet 55% en bij de aanvaarding van het autonomiestatuut ruim 40%. Navarra gaf dan weer in een referendum te kennen geen deel uit te willen maken van Baskenland en vormt een eigen autonome regio.
Hoeveel blijft er dus over van het oorspronkelijke Baskenland ?

Ik staaf bovendien mijn these door te wijzen op:
- De refleks van Ossies en Wessies hetgeen nog altijd voortleeft.
- Noord-Zuid Korea
- Noord-en Zuid Nederland.(Hoe sterk zijn die onderlinge identitaire krachten; men moet niet verder kijken dan dit forum.)
-De Elzassers, Bretoenen, Frans-Vlamingen zijn op de eerste plaats Fransen geworden, naar ik vrees. Bovendien is hun oorspronkelijk taal haast verdwenen, weeral door de van hogeraf bepaalde taalpolitiek.
enz. enz.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 oktober 2012 om 22:03.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden