Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton
Ja, daar is duidelijk een loopje genomen met de feiten. Betreft deze ' giften ' van Paulus staat er een zeer gedetailleerd verslag in Lûdemann's ' Ketters ' ( blz.65 - 69 ) en doet vermoeden dat Paulus niet zo welkom was met zijn smeergeld ( mijn visie op wat Lüdemann de Christenen van Jeruzalem of de Kerk van Jeruzalem pleegt te noemen is wel verschillend, laat dat even duidelijk zijn.)
Wat ik ook nog wil aanstippen: Er wordt ook wel eens de verwisseling gemaakt tussen Nazireeërs en Nazareners. Vermoedelijk doordat er geen klinkers in het Hebreeuws voorkomen. Een Nazireeër zou volgens J.Tabor de tijdelijk celibataire staat zijn wat men aantrof onder de Essenen. Dit vinden we ook terug in het O.T. als Samson de nazireeër.
Nazarener en Nazorener zou dezelfde betekenis hebben en terug te voeren op het Hebreeuwse Nasi. Nasi (נָשִׂיא) is een Hebreeuwse titel die prins betekent in het oude Hebreeuws, maar wat ook " ent " of " tak " van een stamboom betekend. Koningsgezinden zou men dan ook Nazareners kunnen noemen. Jezus de nazarener wil zoveel zeggen als " tak uit de Davidische stamboom ", een man van adel en rechtmatig erfgenaam op de troon van Het Koninkrijk Gods ( Palestina en de joodse erfrechtgebieden ).
|
Citaat:
1. Matteüs 2,23 Hij ging wonen in de stad Nazaret, en zo ging in vervulling wat gezegd is door de profeten: ‘Hij zal Nazoreeër genoemd worden.’
|
Laten we niet naïef zijn. De schrijvers van het NT waren joden of zeer goed bekend met de joodse traditie en veel beter bekend daarmee dan wij. Dus als er staat Nazoreeër of Nazorener dan is niet Nazarener of Nazirener bedoeld. Vergissen is echt uitgesloten. Bovendien zou Jezus alleen Nazarener genoemd kunnen worden als het dorpje Nazareth bestond, wat niet het geval was, en als Nazareth enige roem verworven had. Maar als het een onbeduidende vlek in het landschap was dan was het niet gebruikelijk om iemand daarnaar te vernoemen. Verder kan ik mij niet voorstellen dat een man van adel in een gehucht woont ergens in de heuvels niet ver van Jeruzalem. De edelen woonden natuurlijk in of dichtbij Jeruzalem en ze waren geen timmerlieden. De associatie met een stamboom en de lijn van David lijkt mij vergezocht en van geen waarde naast de joodse traditie met haar geslachtsregisters.
Hypothese: Matt. 2,23 is ingelast geruime tijd na de dood van Jezus met als doel zijn relatie met de Nazoreeërs te ontkennen. Want volgens een bepaalde joodse traditie behoorde Jezus bij de sekte van de Nazoreeërs en een van de schrijvers van een evangelie trachtte via een trucje dit te weerleggen. Het is daarom zinvol om in de verhalen over Jezus te zoeken naar gebeurtenissen en uitspraken die bevestigen dat hij een Nazoreeër was.
De sekte van de Nazoreeërs (ook wel Nazareners) beweerde de oorspronkelijke, Joods-christelijke kerk op te volgen en de zuivere leer van Jezus Christus te leren zoals deze werd geloofd voordat Paulus op het toneel verscheen. Epiphanius (ca. 310/315 - 403) beschreef hen als een Judaïstische sekte die vasthield aan gebruiken als de Sjabbat en de besnijdenis, maar geloofden ze niet in het noodlot of astrologie zoals de andere Joodse sektes die hij beschreef.[1] Volgens Hiëronymus hadden zij een "eigen" Evangelie van de Nazoreeërs dat in het Hebreeuws was geschreven en geloofden zij dat de Heilige Geest een vrouw was en de hemelse "moeder" van Christus.[2] De Nazoreeërs waren vergelijkbaar met de Ebionieten, omdat zij naar de Thora leefden, maar in tegenstelling tot de Ebionieten, aanvaardden de Nazoreeërs de geboorte van Jezus uit de maagd Maria.[3][4][5][6] Wikipedia
En als zij een geloofsgemeenschap stichtten in een nieuw dorpje dan was een toepasselijke naam Nazareth. Dus ...