Discussie: Amerikaanse TV
Los bericht bekijken
Oud 24 maart 2003, 17:34   #2
Frolic
Burgemeester

Frolic's schermafbeelding

Standaard

Objectief? CNN heeft er toch wel heel lang over gedaan om de POW beelden uit te zenden. Hun argument dat de familie op de hoogte moest zijn was een drogreden want verschillende andere zenders hadden de beelden wel al laten zien. Ten tweede valt het mij enorm op dat er op CNN extreem veel aandacht wordt geschonken aan het humanitaire aspect van de oorlog. De Koerden, en hun miserabele leefomstandigheden, komen ontelbare keren per dag aan bod. De vrouw die met haar sloefkes door de modder loopt heb ik op twee dagen tijd al een paar keer zien voorbij lopen. Ook wordt er melding gemaakt van human shields terwijl dit op geen enkele andere zender wordt bevestigd.

Het systeem van de embeds is gewoon het failliet van de vrije nieuwsgaring. Zoals de overlevende Vlaamse ITN camera man zei: Dat is geen journalistiek, dat is cinema. Volgens mij was er weinig verschil tussen de openingsscene van Black Hawk Down en de slag bij Uhm Qasr. In beide gevallen platte Amerikaanse propaganda.