Los bericht bekijken
Oud 25 oktober 2012, 12:07   #43
frank1234
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snarf Bekijk bericht
op deze link kan je ook zien wat de sociale zekerheid kost per jaar.
http://www.socialsecurity.fgov.be/do...rs-2010-nl.pdf
Dit zijn de cijfers van 2010 ik weet niet of er al recentere zijn dus baseer ik mij hier maar op.

uitgaven per jaar : 91.681.180.932€ /jaar

als we nu alles van het sociale systeem afschaffen en iedereen 650€/maand betalen ongeacht of deze persoon werkt of niet. Je krijgt gewoon je hele leven 650€/maand.

kostprijs per jaar: 11mil x 650 x 12 = 85.800.000.000
besparing van 5 miljard per jaar + Al de instanties die dan kunnen worden afgeschaft zoals hierboven al wordt aangegeven.
Eventueel het geld van de kinderen blokkeren tot ze 20 jaar zijn ofzo. (dan hebben ze al 156.000€,zonder interest om in het leven te stappen.)

voordelen
------------
- besparing op de begroting
- mensen gaan gemotiveerd zijn om te werken, want die 650€/maand krijgen ze toch
- er gaan er zijn die maar halftijds gaan werken omdat dit voldoende is.
- jonge koppels gaan makkelijker kunnen bouwen en meer overhouden. (ze starten immers met een mooie zakcent.)
- .........

nadelen
----------
- geen sociale zekerheid dus je moet zelf op zoek naar een verzekering. (eventueel dit verplichten zoals een brandverzekering)
- 650€/maand is niet veel als je geen werk hebt.
- een pensioen van 650€/maand is ook te weinig. eventueel kan er wel gezegd worden dat je bv niks krijgt de eerste 20 jaar en dat je vanaf je 65 1300€/maand krijgt.
- ......
probleem met een nieuw systeem is het oude systeem dat ook nog moet betaald worden
Persoonlijk vind ik het wel een goed idee
frank1234 is offline   Met citaat antwoorden