Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Welke boeken/tijdschriften zijn ontontbeerlijk voor de moderne flamingant? Gelieve enkel werken te geven die je zelf aanraadt.
Boeken- Nieuwe Encyclopedie van de Vlaamse Beweging: Lannoo, tussen 100 en 125 euro: uitstekend naslagwerk met alles over de Vlaamse beweging, van Charles Rogier tot het Vlaams Blok. 3 delen + CD
- Geschiedenis van de Vlaamse Gedachte: door Hendrik J. Elias. Bekroond werk (Prijs van de Vlaamse Provincies/Frans van Cauwelaertprijs) over het ontstaan van de Vlaamse gedachte in de periode 1780-1914. Geen idee van de prijs, heb ik kunnen vinden op de markt voor 25 euro. Een koopje, leest zeer vlot! 4 delen.
- Achter België: door Dirk Achten, een gematigde kijk op de Vlaams-Waalse problematiek, ideaal voor belgicisten en radicalere flaminganten, opdat die laatsten het volk niet voorbij zouden hollen. Kost ongeveer 3 euro bij De Slegte
- Scheuring in de Nederlanden, Dr. A. Smits. Over het werkelijke ontstaan van België. Bevat genoeg bronnen en feiten om elke belgicist te pijnigen. Heb ik nog niet gekocht, maar is te verkrijgen in de bieb. Kopen: 190 euro voor de 4 delen.
Tijdschriften
|
Voor een stuk kan ik volgen. µ
De encyclopedie van de Vlaamse Beweging bevat echter nogal wat fouten.