Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo-
Duizenden mensen verliezen in Limburg hun job bij Ford Genk, als gevolg van de overproductie en verzadiging van de automarkt in westelijk Europa + het feit dat de té grote fabriek in Genk nog slechts op de helft van haar capaciteit draaidde, naast nog een reeks andere factoren die aan het management van het bedrijf kunnen wordne toegeschreven.
En toch, de lijkenpikkers van het rechts-liberale zeververhaaltje (oa Dewael van de VLD-bende, woordvoerders bij VOKA, Chris Janssens bij het VB,...) zijn er weer als de kippen bij om te pleiten voor... LOONLASTENVERLAGING.
Dat Ford Genk sluit heeft daar geen sikkepit mee te maken bende rechtse idioten! Het is gewoon een gevolg van een oververzadigde automarkt. Er zijn er gewoon veel te veel. Overproductie dus, die evengoed zou bestaan bij een veel lagere loonkost. Dat men deze leugen maar blijft herhalen is wraakroepend, te meer nu al voldoende is aangetoond dat de loonkost (die idd wel hoog is maar niet té hoog als zijnde dé oorzaak der oorzaken) nauwelijks tot geen rol speelt in de resultaten die bedrijven voorleggen.
Wat had moeten gebeuren is afscherming via invoerrechten en quota's van de nationale markt door de nationale overheid voor alle automerken die hier niet investeren in productie of ontwikkelingscentra. Hoe exotischer de producent, hoe zwaarder de voorwaarden.
|
De loonkost speelt wel degelijk een grote rol. Dit ontkennen is hetzelfde als het licht van de zon ontkennen. De aziatische producenten strijden met ongelijke wapens, dit is een feit, of je dit nu graag hebt of niet.
Weet u hoeveel het in Europa kost om een wagen te ontwerpen? Deze ontwerpers hebben Europese uurlonen.
Weet u hoeveel het kost om in ezen aziatisch land een auto te ontwerpen? Deze ontwerpers hebben aziatische uurlonen.
Weet u hoeveel het in Europa kost om een fabriek productieklaar te maken (persen, productielijnen, lakstraten, assemblagelijnen, ....), deze mensen hebben Europese uurlonen.
Weet u hoeveel het in aziatische landen kost om een fabriek productieklaar te maken (persen, productielijnen, lakstraten, assemblagelijnen, ....), deze mensen hebben Aziatische uurlonen.
Tot nu toe is er nog geen wagen geproduceerd, de toeleveringsbedrijven in Europa moeten Europese lonen betalen. De toeleveringsbedrijven in Aziatische landen moeten Aziatische lonen betalen, hierdoor worden de componenten in Europa een stuk duurder dan dezelfde componenten in Aziatische landen.
De arbeiders en bedienden in Europa krijgen een Europees loon, die in een aziatisch land krijgen aziatische lonen.
De verschillen in uurlonen binnen Europa swingen al de pan uit, hoeveel is het verschil dan met een Aziatisch land?