Los bericht bekijken
Oud 28 oktober 2012, 12:26   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.847
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet Bekijk bericht
Het moet nu maar eens gedaan zijn met die obsessie om mensen te pesten die iets sneller rijden dan toegelaten. De ongelukken die eventueel zouden te wijten zijn aan een bus die iets te snel rijd zijn hoogstwaarschijnlijk volledig te verwaarlozen. Persoonlijk heb ik er absoluut geen bezwaar tegen dat mijn bus snel rijd om mij van A naar B te vervoeren. In de 20 jaar dat ik met het openbaar vervoer meerijd heb ik nog nooit meegemaakt dat een tram of bus in een ongeval betrokken geraakte. Die buschauffeurs kunnen heus wel rijden en 5 of 10km/h te snel zal er zeker niet de oorzaak van zijn dat ze verongelukken.
Lijnbussen zijn heus zeer veel betrokken in ongevallen hoor (meer als auto´s per kms, ik schat ruw # 10 �* 12 x meer, ik neem ook alle ongevallen, bron Assuralia) # , maar dat heeft idd amper met "snelheid an sich" te doen, meer met zijn massa, constructie-onoverzichtelijkheid en lompheid in het drukke enge stadsverkeer. Bussen zijn meestal te groot/onoverzichtelijk voor de smallere stadswegen. Kinetische energie is MASSA*V², en dan nog het raaakpunt en vergevingsgezindheid bij impact...

Citaat:
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...s-gedaald.aspx

Aantal ongevallen met bussen De Lijn lichtjes gedaald

30/07/'10 Binnenland De bussen van De Lijn waren in 2009 bij minder verkeersongevallen betrokken dan een jaar eerder. Dat blijkt uit een antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) op vraag van parlementslid Chris Janssens (Vlaams Belang).

In het voorbije jaar kregen 7.362 bussen een ongeval. Omgerekend gaat het om 5,83 ongevallen per afgelegde 100.000 kilometer. In de periode tussen 2005 en 2008 ging het gemiddeld om 6,05 en 6,26 ongevallen.

Lijn-bussen botsen voornamelijk op lijnen door drukke stadscentra. Bij de ongevallen viel er één dodelijk slachtoffer te betreuren. 125 anderen raakten gewond, waaronder 97 reizigers en 28 derden. 1.328 mensen liepen lichte verwondingen onder wie 1.089 reizigers en 239 derden. De Vlaamse vervoersmaatschappij werd bij 221 ongevallen volledig aansprakelijk gesteld.
Uiteraard is dat bericht ook bedrog want men maakt daar meestal enkel gewag van slachtoffers in de bus, en niet bij de betrokken andere weggebruikers (of in andere betrokken voertuigen).

Lijnbussen zijn immers "veel dodelijker als auto´s per afgelegde kms", dit door zijn massa en hoge constructie (vooral impact/verplettering zwakke weggebruiker). Nederland doet daar niet geheimzinnig over, zelfs op hun betere weginfra is dat nu eenmaal zo; in België kunnen de echte cijfers enkel maar "erger" zijn als in NL.

Citaat:
http://www.swov.nl/rapport/Factsheet...ar_vervoer.pdf

Hoe groot is het probleem?

Het aantal slachtoffers onder gebruikers van het openbaar vervoer (bus, tram/lightrail, metro, trein) is gering: gemiddeld per jaar 1 dode en 19 ziekenhuisgewonden in de afgelopen tien jaar (2000 - 2009). De onveiligheid van openbaarvervoermiddelen voor andere verkeersdeelnemers is veel groter: gemiddeld per jaar 41 doden en 138 ziekenhuisgewonden in dezelfde periode. Hiervan vallen 116 slachtoffers (waarvan 16 doden) bij botsingen met een bus en 63 (waarvan 25 doden) bij botsingen met een tram of trein.

Door het aantal afgelegde voertuigkilometers van personenauto's, bussen en trams te relateren aan het aantal ongevallen of slachtoffers, bereken je het ongevallen- resp. slachtofferrisico. Het blijkt dat er per afgelegde kilometer bij ongevallen met een bus 7 keer zoveel ongevallen zijn met ernstige afloop (doden en/of ziekenhuisgewonden) dan bij ongevallen met een personenauto, en bij ongevallen met een tram 12 keer zoveel. Voor dodelijke ongevallen zijn deze verhoudingen nog ongunstiger: bij ongevallen met een bus 15 keer zoveel en bij ongevallen met een tram 57 keer zoveel dodelijke ongevallen als bij ongevallen met een personenauto.

De trend in het aantal slachtoffers door ongevallen met openbaarvervoermiddelen (Afbeelding 1) loopt voor doden de afgelopen vijf jaar gelijk met de trend voor alle verkeersdoden in Nederland. Het niveau van de trend voor openbaarvervoermiddelen ligt echter iets lager dan dat voor alle verkeersdoden samen.

De trend voor ziekenhuisgewonden door ongevallen met openbaarvervoermiddelen (Afbeelding 2) gaat min of meer gelijk op met de trend voor ziekenhuisgewonden bij alle verkeersongevallen in Nederland. De trend voor doden bij ongevallen met trams lijkt grilliger door de kleine aantallen (gemiddeld zeven doden per jaar).

De aantallen ziekenhuisgewonden door alleen trams zijn niet weergegeven, omdat dit gegeven in de huidige ongevallenregistratie niet betrouwbaar is. De trend voor ziekenhuisgewonden bij ongevallen met trein/tram gecombineerd kunnen we wel weergeven en daarin is een stijging zichtbaar na 2006.
Het aantal doden op overwegen schommelt al enkele jaren rond achttien doden per jaar (VenW, 2010a). Overigens blijven de gemiddeld tweehonderd zelfdodingen per jaar op het spoor hier buiten beschouwing. Deze doden vallen niet onder de verkeersdoden.

SWOV-Factsheet 1 © SWOV, Leidschendam, februari 2011
Zelfs per bezettingsgraad (Bus is auto x 10) of afgelegde personenkm is de Openbare Bus 1,5 maal dodelijker als de auto, de Tram zelfs bijna 4 maal dodelijker. Ik had hier al een topic over.

#
Citaat:
http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...rkeer/afstand/

Afgelegde afstanden per type voertuig (in mrd voertuigen-km) (d)
- personenwagens (a)
2008 2009 2010
76,56 77,24 78,14

- autobussen en autocars 2010 : 0,77
~ 77 miljard personenwagenkms of ~ 100 x meer als alle autobussen en autocars.

Even omrekenen naar per 100.000 km is (2010 Assuralia):
379.700/770.000 = 0,493 alle personenwagenongevallen per 100.000 km, dus incl. ook enkel materiële schade. Leselongevallen zijn amper ~ 45.000.

# 5,83 bus/ 0,493 pw = 11,8 maal méér !
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 28 oktober 2012 om 12:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden