Los bericht bekijken
Oud 27 augustus 2004, 16:13   #81
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion
50 cent per dag, daar zou je al veel wereldproblemen mee van de baan helpen, vooral in Afrikaanse ontwikkelingslanden...
maar dat is nu even naast de kwestie

--

niemand ziet hier blijkbaar in, dat werkgevers en werknemers ELKAAR NODIG HEBBEN.

Ik heb hier een cursus economie voor beginners liggen (doet mij denken aan de "windows for dummies" reeksen)

men schetst een model zonder overheid of buitenland; daar heb je enkel de gezinnen en de bedrijven... en het is een wisselwerking.

Dus in plaats van elkaar de schuld te geven, moeten we de échte schuldige zoeken.
En die heet Vadertje Staat.

Normaal gezien gaat het als volgt: ik heb een werknemer nodig; ik vraag aan een werknemer: wil jij voor mij komen werken, dan betaal ik je 1500 euro. De werknemer gaat akkoord, levert arbeid, en brengt 2000 euro op, zodat de werkgever nog geld overhoudt. Geen probleem allemaal.

De boel verandert op het ogenblik waarop de staat zich moeit.
Dan zegt de staat: jij verdient 1500 euro, geef daar maar 500 euro van aan ons.
En jij, werkgever, geef ook maar 500 euro aan ons.
En van wat je overhebt, mag je nog eens 30 tot 40 % aan ons geven.

Dan kost mijn werknemer 2000, terwijl hij maar 1000 verdient, en hij maar 2000 oplevert. Bovendien moet de werkgever taksen betalen, zodat hij verlies maakt op die werknemer...

Op dat punt besluit ik als werkgever een machine te kopen die hetzelfde werk doet, 2000 euro oplevert, en maar 500 euro kost om te onderhouden.
Ofwel besluit ik dat ik maar beter richting Azië kan trekken.

--

werkgevers én werknemers aller landen, verenigt u...

schaf de belastingen op arbeid af, zoek alternatieve financieringsbronnen.

--
ten slotte nog dit.

"Werknemers langer laten werken houdt het delocalisatieproces niet tegen."

(Jozef Konings, professor economie aan de KUL)

en dan vergeet hij nog te zeggen dat de lonen in china maar een procent of drie bedraagt van het Belgische brutoloon...
Je kostenplaatje is ver van volledig. Niet alleen moet je een stuk van het loon aftrekken en de arbeider eveneens een stuk afdragen, je hebt ook de kosten boven het loon die de werkgever maandelijks moet afdragen. Dan nog de kosten allerhande om dingen te verwezelijken. De verzekeringen bv, de wagen, de benzine, het werkmateriaal, de kledij, de tel, verplaatsingen, verwarming, boekhouding, briefpapier, electriciteit, controle's, huur, aankoop en alles in functie van ; ik geef u 1500€ als ik er 2000€ kan uithalen.
Op de rest, de winst dus die in dit geval 500€ zou zijn gaat dan alweer opnieuw in belastingen op, want het is een inkomen. Is het bedrag groter dan gaat er procentueel ook meer af.
In feite zit er een wiskundig genie achter want hoe meer je verdiend, hoe meer je weer op hetzelfde uitkomt.
Behalve als je op de beurs 100'000€ kunt oprapen, die mag je hebben.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden