Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen
Heel erg voor de arbeiders en bedienden van Ford Genk maar een bedrijf moet nu eenmaal keuzes maken als de economie slechter gaat.
Onze regeringen doen het anders ze verspillen er rustig verder op los en slaan de prijzen op (belastingen). Dit nu reeds zo lang ik bewust politiek volg (ca. 50 jaar).
Nog nooit werd de belastingsdruk lager of werd de schuld kleiner als het hoogconjunctuur was. Er wordt wat verschoven maar uiteindelijk ben je de pineut. De laatste jaren werden de BIV drastisch verhoogd en bedrijfswagens eens deftig belast.
Denk je dat dit de economie ten goede komt?
Het zelfde voor de lasten op lonen met toelating van de vakbonden.
Dat 0.20€ opslag de werkgever 0.60€ kost vind men hier normaal.
Na het zoveelste Belgische drama met een multinational staan de vakbonden op de eerst lijn om te protesteren. Voor wat?
Omdat ze zelf te veel pakken zonder het echte belang van de werkgever te verdedigen?
Het belang van de werknemer is het belang van de werkgever en omgekeerd maar dat begrijpen ze hier schijnbaar nog niet bij de vakbonden.
En nu maar roepen van dat kan niet en dat zal niet?
Wie gaat daar wat aan doen? Een bedrijf heeft het recht zelfs bijna de plicht in deze bikkelharde concurentie om zo goedkoop en efficiënt mogelijk te produceren in deze kleine wereld.
Trouwens zijn we zelf niet een beetje schuld, we kopen toch zo graag goedkopere producten uit de lage loonlanden. De eerste goedkopere auto's
kwamen uit Japan destijds (Toyota). Een land destijds in volle expansie maar waar mensen bijna op hun werk bleven slapen om toch maar productief te zijn. Hier wordt nogal dikwijls geslapen op het werk en bijgeklust thuis.
Trouwens als de vakbonden alles zo veel beter weten waarom nemen ze Ford niet over er is daar schijnbaar toch zo veel te verdienen met auto's maken.
Wakker worden, de grote arbeidsintensieve bedrijven gaan hier één na één weg wegens te duur. Anderen zoals Petro Fina, Electrabel, Fortis worden door de overheid verpatst aan de Fransen.
Wat heeft België met dit beleid en deze vakbonden nog te bieden, enkel belastingen?
|
Tijdens de economische boom heeft Verhofstadt wel degelijk de belastingen verlaagd : hij heeft oa het kijk en luistergeld afgeschaft, de hoogste belastingschijf van 55 % afgeschaft, de notionele belastingaftrek ingesteld, allerhande subsidies uitgeschreven, ... ipv de staatsschuld beginnen af te betalen en nu tijdens een crisis de belastingen te verlagen zoals Keynes het voorschrijft. Onze politici doen of eisen net het omgekeerde van wat nodig is/was. Het waren ten andere niet de vakbonden die tijdens de economische boom belastingverlagingen vroegen maar de werkgeversorganisaties.