Dubbelpost?
Je idee klopt enigszins, ik vind wel dat je het nog ruimer mag zien dan dat.
1. er is ook sprake van scheeftrekking wegens verregaande subsidiëring. Net als wij allemaal onterecht betalen voor de windmolenparken van Van de Lanotte, moeten in andere landen ook burgers meebetalen voor oneerlijke concurrentie (bv. het Frans-Italiaanse Irisbus krijgt meer subsidies binnen dan een VanHool, zodat deze laatste een hogere prijs moet vragen voor zijn bussen en aldus De Lijn in het buitenland doet shoppen).
2. Onze contreien zijn gekend geweest voor het aantrekken van goedkope arbeiders van vreemde origine. Dit is nu sterk verminderd gezien de bouw, de laatste grote 'werk' sector, ook niet meer kan groeien. En we hebben nog enkele jaren crisis voor de boeg.
Deze import van goedkope werkkrachten moest eigenlijk ook van bij het begin bestreden geweest zijn (maar dat was uit den boze natuurlijk). Het maakte niet alleen concurrentie moeilijker van kleine tegenover grotere bedrijven, ook werden de algemene lonen sterk onder druk gezet en kon iederéén minder verdienen.
Het is pas later dat men aan productie in het buitenland begon te denken.
3. De overregulering in sommige sectoren, indirect bedoeld om deze te nekken.
Toen ik nog jong en naïef was en in politiek geloofde, kwam ik, met eenzelfde plan om Renault in Vilvoorde te redden, naar een bekend politicus uit mijn streek. Hij deed me begrijpen dat ik niks van politiek begreep. Politicians only keep running with the pack.
Ik begrijp uw stelling niet betreffende het gokken op de privésector. Eens je ziet dat het de privésector (in casu banken en grote ondernemingen) is die de politiek leidt...