Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aligator
Als de staat nu dezelfde rekening maakt gaan ze misschien een wet uitvinden die het verbod oplegt om zélf renoveringswerken uit te voeren, als dit uw beroep niet is. Gedaan met knutselen, zelf uw huis schilderen, een nieuwe kraan installeren, uw auto repareren, gras afrijden enz enz. Daar heb je klusjesmannen voor, schilders, loodgieters, mechaniekers, tuinmannen enz enz.
Wie de wet niet respecteert ( en gepakt word ) krijgt een afschrikwekkend hoge boete, veel hoger dan de som die de vakman je zou aanrekenen voor de karwei op te knappen.
|
Is dit een onderdeel van het debat ,om iets uit te leggen ? of is dat een voorstel waar je achter staat ?
Iets wat ik als vakman al langer in mijn hoofd heb , is zeer drastisch en onrealisisch , maar een heel straffe en onaanvaardbaar voorstel .
Ik zou vb de doe het zelfzaken gewoon sluiten .
en zaken die bouwstoffen verkopen enkel doorvakmensen met BTW nr toelaten om materiaal te kopen .
Nu ik heb daar een ook wel bijkomende argumenten voor .
1 Veiligheid .
Een loodgieter moet over vakkenis en herkennig beschikken om een gasleiding aan te leggen . die vakman weet ook welk materiaal er moet gebruikt worden en welk materiaal er geschikt is voor bv gasleidingen .
Wanneer een vakman verkeerd en of niet Benor gekeurd materiaal gebruikt en er gebeurt iets is de volle aansprakelijkheid voor de installateur vakman .
Een doe het zelfver gaat zijn buis en koppelingen gewoon in de Gamma en of de Brico gaan halen , deze materialen zijn NIET benor gekeurd en zijn NIET geschikt voor aardgas Leidingen . Nogthans worden deze materialen in honderden afiches en publiciteitsblaadjes zo aangebkondigd .
De prijs kan wel tot 3 tot 5x lager liggen dan de echte Benor gekeurde koppeling .
Als je dan een offerte maakt , ben je als vakman een dief . en de overheid laat maar rommel aanrukken en verkopen .
Dat is ook zo voor verf , verven die bijzonder schadelijk zijn voor de gezondheid , of verven waarvan je 3 lagen moet zetten voor de zelfde dekkingsgraad te hebben dan proffesionele verf zijn met tonnen te koop .
Idem voor electriciteits materiaal .
Idem voor isolatie materiaal . als je in het doe het zelf bouwmarkt een isolatie wol koopt en je breekt na 5 jaar uw plafond open dan vind je een door condens ineengezakt matje dat nog amper 30 % van de oorspronkelijke dikte omvat en waar de isolatie waarde nog amper 20 % bedraagt van wat het zou moeten zijn .
Maar de overheid laat begaan .
Een ander fenomeen is .
De meeste vakhandels aanvaarden ( het is tot nogtoe ook niet verboden ) ook particulieren .
Iedereen weet dat er in de vakhandel een aanbevolen particuliere verkoop prijs gehanteerd wordt .
Vb een rol Isolatie 100 %
20 % korting voor de vakman . ( op vb sanitair kan dat 35 en 40 zijn )
Maar de particulier die zich aanbied , en zijn korting vraagt , zal die ook krijgen . Zo heb ik bij een bepaalde vakhandel 35 %
enkele weken gelden zat in aan de toonbank mijn materiaal en bestelling te bespreken . er was een particulier naast mij aan het onderhandelen en die zat te bluffen ik wil 40 % korting of ik ga naar de concurentie , en had zelfs een bestelbon / offerte bij van de concurentie , het was dus buigen of niet verkopen en hij had de deal .
Nu iedereen kent de loonkost , met ingeschreven en degelijk verzekerd personeel in de bouw is de loonkost 41 € en dan moet je die mannen nog een ingerichte bestelwagen, met 20. a 30.000 euro gereedschap , machinens en uitrusting mee geven : Vandaag werk verkopen aan 45 € is niet eenvoudig . is een bedrijf runnen dan nog haalbaar en of rendabel als de particulier ook nog eens onder druk gaat zetten met kortingen ?
Ook daar doet de overheid geen moer aan .