Los bericht bekijken
Oud 5 november 2012, 03:14   #69
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lunokhod Bekijk bericht
Hoe denk jij? Woorden, symbolen, beelden of iets helemaal anders?
Heb over die vraag ondertussen veel gemediteerd...

Als we het echt hebben over denken, in de zin van een denken dat vroeg of laat moet neerslaan in iets, in een tekst, in een kunstwerk, in een film of een kritiek.

Dan vind ik het verleidelijk om me te spiegelen aan het doornroosje project van Walter Benjamin.
Adorno verweet hem gebrek aan theorie. Maar Benjamin hield voet bij stuk.

Citaat:
Als antwoord op de kritiek bedacht Benjamin het begrip van het dialectische beeld, waarvoor hij teruggreep op de emblemata van de Barok — afbeeldingen die ideeën symboliseren — en de allegorie volgens Baudelaire — de wisselwerking van ideeën wordt vervangen door de wisselwerking van emblematische objecten. Allegorie, zo stelde Benjamin, kon de rol van het abstracte denken overnemen.
De objecten en gestalten die de passages bevolken — gokkers, hoeren, spiegels, stof, wasfiguren, mechanische poppen — zijn emblemen en hun wisselwerking brengt betekenissen voort, allegorische betekenissen die de inbreuk van theorie niet nodig hebben ...
waarbij de dialectische beweging kortstondig is bevroren en bezichtigd kan worden, 'tot stilstand gekomen dialectiek'
http://www.filosofiemagazine.nl/nl/a...-benjamin.html

De quote is van Coetzee, maar hang on, ik probeer het wel sterker te zeggen of te tonen, naarmate ik doordring in het oeuvre van Benjamin.

De quote is te smal.
Benjamin staat voor observatie voor ervaring voor contemplatie.
En voor geschiedschrijving
En voor een theologie van verlossing.

Dat hele handeltje zou ik dan moeten koppelen aan een paar andere invalshoeken.
Koppelen, of losser, laten heen en weer bewegen.

Eerst bouw ik een monade. Echt denken is dat niet. Een vogel bouwt een nest. Een mens een reflectieve ruimte.

Hoe bouwt men een monade ? Door zich te spiegelen aan een aantal al bestaande monades.

Filosofen zijn zeer goede monade-architecten.

Maar zonder kunstenaars is er in een monade niets te zien.

Ben ik nu nog binnen Benjamin ?

Laatst gewijzigd door Knipp : 5 november 2012 om 03:42.
Knipp is offline   Met citaat antwoorden