Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray
Laten we eens even tellen.
Veronderstel dat hij 8 uur werkt en 4 patiënten per uur doet. Dan heeft hij dus 8 X 4 X 23 € = 736 € per dag. Op 21 werkdagen is dat dus €15456. Daar houdt hij ongeveer 25 % netto van over hetgeen dus € 3864 netto is.
€ 3864 / 170 werkuren per maand is € 22 netto per uur. Dan is het inderdaad economisch voordeliger dan iemand laten komen die € 40 of 50 per uur vraagt ....
De grote verliezer hier is de fiscus natuurlijk, want die verliest enerzijds de belastingen op de werkuren van de dokter (ca. € 50) en ook nog eens de belastingen op de schilder die het normaal doet ( € 20).
Dus per uur dat die dokter schildert kost dat vadertje staat € 70 per uur....
En dat is nog maar het begin, want dit soort van gevolgen begint hoe langer hoe meer inslag te vinden.
PS : toen ik dit aan het schrijven was, viel ik zelf achterover van de cijfers, want ik dacht dat het verschil kleiner was.
|
Klopt. Al twijfel ik of de overheadkosten van een dokterspraktijk 75% zijn. Ik weet het niet, echt niet, maar ik schat die lager in. Dan nog blijft het interessant om zelf het werk te doen.
Dat is gewoon rauwe kostencalculatie. Om elke dag mijn kantoor te reinigen heb ik twee robotjes gekocht, een voor te vegen en een om te dweilen, want een poetsvrouw kost (in het wit) teveel en met dienstencheques mag je niet werken in werkruimtes. Kost me eenmalig €1000 en daarna enkel elektriciteit, water en zeep. Weer een (kwart) arbeidsplaats verloren door de loonkost.