Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus
fout dus, ik geef hier alleen toe dat het een kwestie is van relativiteit.
|
Herlees,
Ik stel daar dat vanuit het ene standpunt de trein stil staat en vanuit het andere de trein beweegt, waarop jij zegt "zo is het".
Niks meer, niks minder, je spreekt hier niet van relativiteit, ook niet dat het feit dat die trein stil staat vanuit het ene standpunt schijn zou zijn, iets wat je er later wel aan toevoegde en dus plots jezelf tegensprak.
Citaat:
Het gaat hier over de rotatie van een schijf met middelpuntvliedende kracht, die ook zo uitgelegd mag worden dat de schijf stil staat en de sterren om die schijf draaien.
Nu: de aarde roteert en dat geldt dus ook voor de aarde en dat wordt expliciet in vele boeken over Einstein ook zo beweerd dat dat van Einstein is.
Het behoort tot de speciale theorie van Einstein.
|
Fout! Je liegt!
De speciale relativiteitstheorie behandelt enkel eenparige bewegingen, je zegt het hier zelf, bij een rotatie zijn er continu krachten aan het werk zoals de middelpuntvliegende kracht die ons continu uit deze rotatie in een eenparige rechtlijnige beweging wil slingeren (de zwaartekracht houdt dit tegen en versnelt ons steeds naar binnen).
Als je jezelf dus op een roterend lichaam bevindt, bevindt je jezelf dus niet in een eenparig bewegend inertiaalstelsel.
Citaat:
En dan maak je me ook nog eens uit voor leugenaar zonder enig tegenbewijs.
|
Je blijft dus liegen, nergens staat dat Einstein zou beweren "Dat de aarde stil zou staan en dat die het hele heelal met sterren en de zon daarbij om de aarde laat draaien."
Als dit wel zo is, toon dit eens zwart op wit aan. Het is niet aan mij om een tegenbewijs te vinden, jij bent degene die beweert dat je ergens zo'n stelling tegengekomen bent.
En neen, die trein op de evenaar is gewoon mijn voorbeeld om de ridiculiteit van jouw stellingen aan te tonen want volgens jouw bewering gelden sommige van je wetten voor sommige treinen maar voor andere (zoals die trein op de evenaar) dan weer niet.
Als je gewoon aanvaardt dat beweging relatief is wordt alles plots veel simpeler hoor, en heb je geen rare concepten nodig als "schijnbewegingen" en "schijnstilstanden".