Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door limbeurg
Hoe u bij de stellige aanname komt dat oost Limburgers, zoals ik ze wens te noemen, zich Nederlander voelen, is me vreemd?
Alleen omdat een paar halve garen met een oranjeshirtje Hup Holland Hup roepen als het 'Nederlands' elftal speelt?
|
Ik heb hem dat al zo dikwijls gezegd. Maar JVDB die 200km van hier woont en de Limburgse streektaal niet verstaat, meent het beter te weten dan iemand die hier in Limburg geboren en getogen is.
Idd meent hij dat de Limburgse taal nog amper gesproken wordt.
Citaat:
Zou men de eigen gescheidenis wat beter kennen, zouden velen bedanken voor dat oranje vlaggetje, net zoals velen zich bedanken voor de bezoeken van de koningin. Zelfs op regionale TV durven mensen nu eindelijk eens open te uiten dat ze niet konigsgezind zijn. Hoera! Al erg genoeg dat he Nederlands volkslied een koningshuislied is en geen volkslied.
Maar goed, we dwalen van het thema af.
|
Datzelfde geldt voor de West-Limburgers wat betreft hun gebrek aan kennis van de eigen geschiedenis. Anders zouden er meer zijn die afstand namen van het Flamingatisme.
Citaat:
In ieder geval valt het wel mee met dat Nederlanderschap. We voelen ons meer verwant aan de Belgen en Duitsers, onze directe buren.
We zijn quasi 1/3 Belg, 1/3 Nederlander en 1/3 Duitser, ook liggen de verhoudingen iets anders.
|
Zoals ik hier al eerder schreef, iedere (Belg.) Maaslander die ooit zijn familiestamboom bekeken heeft weet dat de helft van zijn voorouders van de andere zijde van de Maas komen uit huidig Nederlands of Duits gebied. Wij voelen ons niet alleen verwant, wij zijn gewoon verwant.