7 november 2012, 23:46
|
|
Banneling
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Eh, belasting op consumptie IS zoiets als BTW. Want consumptie is consumptie van waarde, uiteraard. En die waarde is toegevoegd door alle productiefactoren, waaronder arbeid. Dus natuurlijk belast je het RESULTAAT van arbeid. Maar je belast niet de PRIJS van arbeid (loon dus).
Als je diensten consumeert zit daar dus evengoed consumptiebelasting op he. Als ik een pianoles koop, dan consumeer ik "pianoles" en moet daar ook consumptiebelasting op betaald worden. Bij loutere dienstverlening is er geen verschil tussen consumptiebelasting en arbeids (loons-) belasting, omdat er eigenlijk maar 1 productiefactor is, en dat is arbeid. De toegevoegde waarde van het product (de pianoles) is niks anders dan het loon van de lesgever, dus de twee zijn hier 't zelfde. En mijn consumptie van "pianoles" wordt dus belast als functie van de prijs die ik ervoor betaal, die de totale toegevoegde waarde is, en ook het loon van de lesgever.
Als ik "verzorging aan huis" consumeer, van 't zelfde. De meest arbeidsintensieve producten (ttz, waar de essentie van de toegevoegde waarde van arbeid komt) worden door consumptiebelasting dus ongeveer even hard aangepakt als door arbeidsbelasting (loonbelasting).
Waar het een verschil maakt, is bij kapitaalsintensieve productie waar de arbeidsfactor maar een kleine productiefactor is, en het gros van de toegevoegde waarde van het kapitaal komt. Daar krijgen we bij consumptiebelasting een relatief hogere belasting van de kapitaalsbijdrage, en een kleinere bijdrage van de (kleine) arbeidsfactor. Het is daaraan waar men aan denkt bij de voordelen van zo een consumptiebelasting: om de lonen minder zwaar aan te pakken in de kapitaalsintensieve sectoren met weinig belangrijke arbeidsproductiefactor (typisch industriele arbeid).
Dat zal een tendens geven om minder kapitaal aan te wenden, en meer arbeid in zo een sectoren (dus wat minder gaan te automatiseren), omdat de break-even tussen de marginale toegevoegde waarde van kapitaal en van arbeid wat verschuift in de richting van arbeid. Er zullen dus wat meer arbeidsintensievere industriele jobs ontstaan met wat hoger mogelijk loon.
Maar in een diensteneconomie voor alle heel arbeidsintensieve (ttz, toegevoegde waarde is essentieel "arbeid" ttz, loon) producten (zoals prive pianolessen) maakt het eigenlijk niet veel verschil.
Bij constante eindprijs voor de consument gaat er minder naar het brutoloon (want de consumententax gaat eraf) maar dan gaat er meer brutoloon naar nettoloon (want er gaat minder arbeidsbelasting af).
|
Beste patrickve .
sorry het is zinloos totaal zinloos , je iets uit te leggen als je blijft verwijzen naar BTW btw is een belsting op de toegevoegde
|
|
|