Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t
Wie dialect spreekt met zijn kinderen legt een zware hypotheek op hun toekomst. Ik woon in Oost-Vlaanderen. In een straal van 5 kilometer rond mijn gemeente zijn de dialecten onderling al verschillend. Nog gezwegen van het het pedagogisch aspect. Kinderen die in het dialect opgevoed worden hebben hebben een grote leerachterstand i.v.m. kinderen die in een beschaafde taal opgevoed worden, het algemeen Nederlands dus. Dit heeft grote invloed op hun later beroepsleven. Begin maar even te solliciteren in een belabberd Nederlands, doorspekt met dialectwoorden. Je maakt geen enkele kans i.v.m. kandidaten die het A.N. feilloos beheersen.
Je stelling in dus niet alleen stupide, ze is ook nog misdadig. T.o.v. je kinderen dan. Als je er tenminste hebt.
|
Nochtans is hetgeen subocaj schrijft volledig correct. Ik heb proefondervindelijk kunnen vaststellen dat jouw stelling over leerachterstand dikke larie is. Ik moet wel toegeven dat er een duidelijk verschil tussen Oost-Vlaanderen en Limburg is. Oostvlamingen spreken een dialect dat nauw verwant is met AN. Daardoor is het moeilijker voor kinderen om een duidelijk onderscheid te maken. Wij Limburgers spreken een streektaal die ver van het AN afstaat. Onze kinderen leren dus van jongs af aan 2 verschillende talen.