Los bericht bekijken
Oud 25 maart 2003, 13:03   #6
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Indobelg
Hier in Indonesie ontmoet ik soms Vlaamse toeristen. Het valt mij dan altijd op dat zij wel iedereen van de VRT en de VTM kennen, maar niet eens 1 Bekende Waal kunnen opnoemen, zoals Corinne Boulangier, Thomas Van Hamme etc..
De RTBF kan ik hier ontvangen via een schotelantenne, en ik kijk dan ook naar de RTBF. Nochtans ben ik een volbloed Vlaming uit Antwerpen.
Indien Vlamingen af en toe naar de RTBF zouden kijken, zou er misschien meer verstandhouding zijn tussen beide volkeren.
De Walen zouden natuurlijk ook meer naar Vlaamse TV moeten kijken !

Ik wil alleen maar zeggen dat beide volkeren elkaar niet kennen.
Heel simpele verklaring:

In Indonesie zal je waarschijnlijk nog niet door hebben hoe ver Vlamingen en Walen uit elkaar aan het groeien zijn. Op cultureel vlak (tv, radio, kranten, tijdschriften, theater,...) zijn er zo goed als géén raakvlakken. Vlamingen en Walen leven in hun eigen wereld.

De Waalse televisie (RTBF, RTL-TVI) wordt dan ook vaak aanzien door Vlamingen als "Franse zenders"... Buitenlands dus.

Persoonlijk vind ik de Waalse televisie erg gelijkend op de Franse zenders: weinig vernieuwend, saai en low-budget. (vooral de RTBF dan)
Als je de Vlaamse en Nederlandse tv met de Waalse tv vergelijkt dan zie je overduidelijk dat de Vlaamse en Nederlandse zenders veel verder staan.
In La Libre Belgique heeft er ooit een artikel gestaan onder de titel "20 ans en arrière", over een Vlaamse tv-maker die een bezoekje bracht aan de RTBF...
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden