Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V
Zoals ik al dacht dus. Het argument dat het goed is voor de werknemer om te zwijgen en te werken.
|
Dat zeg ik helemaal niet.
Citaat:
Goed of slecht is subjectief.
Wel is er een constante druk (problemen met competitiviteit in rijke landen, protesten van werknemers in arme landen) om de situaties van de werknemers in verschillende landen naar elkaar te laten toegroeien.
We hebben dan inderdaad de keuze tussen ofwel betere omstandigheden in het buitenland ofwel slechtere hier.
Ik kies voor de vooruitgang. Jij niet?
|
Punt is dat onze welvaart deels gebaseerd is op lage productiekosten elders. Ook onze hoge productiviteit, onze infrastructuur &c. spelen mee; maar je koffie en bananen goedkoop kunnen kopen, helpen wel om je dienstensector riante lonen te laten betalen.
Citaat:
We kunnen niet verwachten dat een werkgever in het buitenland zomaar in één keer de werkomstandigheden op ons niveau kán brengen. Niets houdt ons echter tegen om stapsgewijs te werken en met de ergste zaken te beginnen.
|
Wacht, en hoe ga je dat precies doen?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V
Tussen importheffingen voor landen en arbeidsomstandigheden daar niet, neen. Het gaat hier echter om een heel ander voorstel, het te verbinden niet aan een land, maar aan arbeidsomstandigheden.
|
Dus nogmaals: definieer "slechte arbeidsomstandigheden" en breng een oplossing aan hoe je dit zou verbeteren.
Citaat:
Wat kan hij daartegen doen? De arbeidsomstandigheden verbeteren, natuurlijk. Hij zal misschien wat kleine investeringen moeten doen, maar hij benadeelt zichzelf door het niet te doen.
En, ja, waarschijnlijk zullen de geïmporteerde producten gemiddeld bekeken wat duurder worden.
|
Dit is dus geen oplossing. De enige manier om iets af te dwingen, is een embargo. Maar wie moet dat doen? België niet alleen, daar wordt mee gelachen. Minstens Europa dus. En dan krijgen we een klein probleem: die Nikeschoentjes in Vietnam worden geproduceerd op vraag van een ... Europees bedrijf.