Los bericht bekijken
Oud 22 november 2012, 10:36   #9
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door creemej Bekijk bericht
Waarom zouden we niet met z'n allen op zoek gaan naar een verbeterd economisch model.
We weten ondertussen toch dat het bestaande zijn beste tijd gehad heeft en het enkel nog dient als speeltuig voor een massa politiekers op alle niveau's.

Ik ken spijtig genoeg niets van economie, maar besef nu wel dat het iets is waar iedere burger mee bezig zou moeten zijn.

Volgens mij zijn er genoeg goede elementen om van te vertrekken, alleen moeten we ze kunnen samenvoegen tot een sluitend model dat beter past in de huidige turbulente wereldeconomie.

zuivere vrije markteconomie - vraag en aanbod.
terugdringen van overheid naar de juiste plaats.
herverdeling volgens doorzichtige methoden.
oog hebben voor gewijzigde wereld - financiële internet, schaduwbanken

Ik ben er van overtuigd dat enkel een vrije markteconomie geschikt is om alle menselijke activiteit op termijn te regelen.
Maar versta me niet verkeerd, er zal ook nood zijn aan controle, herverdeling en dergelijke, maar dan op een manier die de essentie van het systeem niet ondermijnd.
Volgens mij zou er geen enkele rechtstreekse steun mogen gaan naar bedrijven/productie. Wanneer iemand overtuigd is van zijn nieuw product/service, dan is een open markteconomie alles wat die ondernemer nodig heeft.
Dus aan de kant van de bedrijven/productie zouden we kunnen streven naar minimale interventie, waardoor ze veel vrijer kunnen evolueren maar wel binnen de grenzen van ecologie, enz.
Alle overheidsinterventie zou moeten gebeuren via de consumptie, de consumenten, de burgers, de inwoners, de gebruikers, wij dus.
Is dit wel mogelijk, of beter nog, evolueert ons huidig systeem al niet ver genoeg in die richting.

Bij een crisis zou men de koopkracht/consumptie moeten vrijwaren, maar we zien dat de politici er telkens niks van terecht brengen, omdat ze een economisch systeem willen beheren dat op alle mogelijke plaatsen ingrijpt.

Industrie verdwijnt toch, of we ze nu bepamperen of niet.
Renault, Opel en Ford zijn of gaan weg, maar de consumenten/burgers blijven hier. Onze politici zouden enkel mogen/kunnen bezig zijn met de consumenten. Politici worden toch enkel maar gekozen door consumenten, fysieke personen. Voor de politiek moeten de bedrijven teruggebracht worden tot de fysieke steakholders in het bedrijf: de ondernemer, de arbeiders, de cosumenten en dergelijke. Weg met belangengroepen aan beide zijden, werkgever/werknemer, locaal en internationaal.

We zouden een systeem moeten vinden waar het gedaan is met: "Divider et imperat!". Ik denk dat herverdeling binnen één uniforme groep - de burgers/consumenten - misschien toch iets gemakkelijker moet zijn dan herverdeling tussen twee tegengestelde belangen: consumenten/werknemers - producenten/werkgevers.

Het doel moet zijn:
1. Burgers begeleiden in hun consumptie, via belastingen, btw, taksen, subsidies, beperkingen, wetgeving, evt. de lotto
2. Burgers begeleiden in hun studie met het doel om hoog geschoolde werknemers/ondernemers/... af te leveren en dit via de juiste omgeving: scholen,universiteiten,cultuur,media,beurzen,etc.
3. Burgers voorzien van alle mogelijke faciliteiten om een menswaardig leven te kunnen hebben, van geboorte tot RIP.
4. Eigenlijk moet alle herverdeling (positief of negatief) via de burgers, de fysieke personen gebeuren. Bedrijven in al hun vormen (N.V., bvba, KMO, Internatinaal, Multi-national, ...) worden hier niet in betrokken.
5. Bedrijven zullen naast hun vrije markt ook onrechtstreeks kunnen genieten van de hoge kwaliteit van opleiding, infra-structuur, cultuur, media, consumptie, enz.
6. Het herverdelingsbeleid moet hoofdzakelijk langs burgers gaan en dus eigenlijk maar onrechtstreeks bij bedrijven belanden.
Bedrijven hebben de vrijheid om te vertrekken (Renault,Opel,Ford en duizend anderen), maar hun werknemers/consumenten/burgers blijven hier evt. tot aan hun dood.
7. Bedrijven die niet in zo'n omgeving kunnen evolueren, zijn geen echte bedrijven en zouden op termijn toch maar ziek worden. Zulke bedrijven zouden toch niet kunnen overleven wanneer ze moeten wedijveren met bedrijven uit andere werelddelen met gesubsidieerde economiën.
8. Andere/nieuwe bedrijven zouden gemotiveerd kunnen zijn om zich hier te vestigen omwille van de vrije markteconomie en de hoge kwaliteit van alle elementen zoals arbeid,cultuur,consumptie,infra-structuur,ligging,mogelijkheden.

Mijn vraag is eigenlijk: Hoe krijg je zo een nieuw model opgezet, waarin er evenveel of misschien wel meer middelen/geld beweegt en waarbij de sturing/verdeling enkel via de burgers/consumenten plaats vind.

Uit het voorgaande kunt ge afleiden dat ik geen bal verstand heb van economie, maar volgens mij is dat ook zo voor al onze politici en dat is veel erger!
Je hebt voor een heel groot deel gelijk .

wat me voral aanspreekt is dat er in je verheel , een soort eerlijkheid zit, en laat dat nu net zijn wat er vandaag niet in de politiek niet in de economie aanwezig is . er is geen moreel gezag en geen morele wijze van handelen meer . er moet gefoefeld en geplooit worden met regeltjes en ontwijkingen wat elke zuivere vorm van handelen gewoon onmogelijk maakt .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden