Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen
Lijkt me fantasie allemaal. In feite is er een Brussels-Waalse confederatie. Een waal herinnerde me daaraan overlaatst op een feestje op de 'ambassade'. Hij keek er me meewarig bij aan en zei "Vlaanderen heeft zo iets niet". Die Franstalige entiteit voert zelfs een eigen buitenlands beleid tot in Bolivia.
Het lijkt me bijna een aanfluiting voor Vlaanderen. Brussel, 'mijn' hoofdstad is eigenlijk van een ander zegt die me vanuit de hoogte tussen de regels. Ik ben tweederangsburger.
Vlaanderen praat over confederalisme en onafhankelijkheid...maar het zuiden doet het in de praktijk.
Domme Vlaam. Zo lijkt de Franstalige te denken. Hij kan het amper verbergen.
|
1. Het gaat om de Franstalige Gemeenschap die zij voor PR-redenen (ongrondwettelijk) hebben herdoopt als Federation Wallonië-Bruxelles. Een "entiteit" die ook aan Vlaamse kant bestaat : de Vlaamse Gemeenschap, beter bekend als "Vlaanderen".
2. de Gemeenschappen hebben internationale bevoegdheden, ook Vlaanderen dus. Vlaanderen benut die bevoegdheden trouwens voluit.
3. Brussel is de hoofdstad van de Franstalige Gemeenschap, evenals die van Vlaanderen.
Uwe Waal moet eens weten waarover hij praat...