Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matje
Wat mij dan verwonderd is dat er toch zoveel mensen alles wat de paus en het Vaticaan zeggen voor waarheid aannemen. En onlangs die wereldjongerendagen, het blijft me verbazen dat er zoveel jongeren nog naar toe gaan, volgens mij doen die het voor een gratis tripje Italië ofzo 
|
Beste Matje,
Het is eeuwen lang zo geweest dat de Paus als onfeilbaar aanschouwd werd. Men zag hem dan ook als God's vertegenwoordiger op aarde. Ik vermoed dat dat beeld nog wel een beetje leeft onder de Katholieken. Volgens mij stond dit vroeger ook in de Catechismus.
De Katholieke wereldjongerendagen vergelijk ik een beetje met een concert van the Rolling Stones (of welke supergroep je maar wil). Als Mick Jagger en de zijnen naar België zou komen, zou er ook veel volk op af komen. Allemaal mensen die hun idool willen zien en luisteren naar wat hij te zeggen heeft. Voor de mensen die naar de Wereld Jongerendagen afzakken is het Katholicisme hun levensfilosofie en de Paus is er de wereldse verpersoonlijking van.
Ik kan begrijpen dat vele jongeren een heil zien in het Christendom...
Het is een zeer mooie levensfilosofie, als men hem practiseert zoals aanvankelijk de bedoeling was. Wanneer men begint te spreken over de MACHT van het Katholicisme, vind ik dat men al fundamenteel fout zit; in het oorspronkelijke Christendom (waar het Katholicisme toch een deel van uitmaakt) was iedereen gelijk voor de wet...