Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Je geeft hier dus toe dat onze vertegenwoordigers
1/niet onze verkozenen zijn
2/enkel de partijlijn volgen en niet in eer en geweten stemmen wat de burgermeerderheid eigenlijk wenst
|
Ja natuurlijk geef ik dat toe, heb jij me ooit al anders zien beweren, denk jij dat dat een door mij verdedigd punt is of zo?
Dat is toch net wat ik zei? Dat het geen enkel verschil uitmaakt WIE op dat stemknopje drukt in het parlement, ze zullen hun partijlijn volgen.
Citaat:
Zo zit het systeem dus in mekaar.
Waarom legt iedereen zich daarbij zo makkelijk neer, én blijft dit spelletje als democratisch betitelen?
|
Zo zit het systeem dus inderdaad in elkaar. Wie zegt dat ik mij daarbij zou neerleggen? Kan jij dat allemaal uit mijn post opmaken?
Het is niet omdat ik eerlijk toegeef dat ik mijn vrijheid-blijheid-idee af en toe in twijfel trek (wat trouwens gezond denken is, er zouden wel eens meer mensen af en toe zichzelf onder de loep mogen nemen) dat jij nu allerlei andere conclusies kan trekken aangaande mijn 'standpunten'
Citaat:
Er zijn nochtans alternatieven zoals in Zwitserland de Konkordanz-regering. Iedereen bestuurt mee, proportioneel volgens de behaalde stemmen. Zo wordt de besluitvorming een spel van steeds ideologisch wisselende meerderheden afhankelijk van het onderwerp, maar veel adekwater de wil van de burger involgend, daar de vertegenwoordigers in eer en geweten stemmen, én, hun stem het juiste democratische gewicht heeft.
Heel wat anders dan doorgaans quasi de helft of veel meer van de stemmen buitenspel zetten via drempels, cordons, en trading van minderheden.
|
Precies, en als je mij toch zo graag een kleedje past, dan had je misschien beter mijn posts af en toe gevolgd, ik heb al meermaals Zwitserland als rolmodel naar voren geschoven