Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev
Wanneer gaan die onderzoekers uit hun onderzoek afleiden dat onze kinderen eigenlijk een basis Turks en Marokkaans nodig hebben om zich te kunnen aanpassen aan hun nieuwe en toekomstige leefwereld?
|
Dat hebben ze al beweerd. Maar na twee jaar les in het Turks bleek dat ze dan ook geen Nederlands kenden. Het kon echter geen kwaad zeiden de onderzoekers, want het maakte toch geen verschil uit of ze nu turks of nederlands spraken.
Het ligt allemaal aan de moedertaal zei ooit een Turks/nederlandse studente. Zij ontdekte dat de moedertaal niet de taal is waarin het kind wordt opgevoed van kleinsaf aan, maar de taal die de moeder sprak toen ze zwanger was. (ik ben hier écht ernstig bezig hoor). Blijkbaar neemt het kind de klanken op die de moeder in haar spreektaal gebruikt.
Ende zo komt het dan dat ik twee vlaamse kinderen heb gebaard met als moedertaal "ENGELS". Tijdens mijn zwangerschap sprak ik bijna uitsluitend Engels en dus schijnt dat hun moedertaal te zijn. De studenten van tegenwoordig zijn toch zoooo intelligent hé.