6 december 2012, 06:22
|
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Nee, Gwylan's "analyse" over Jan's denken over de staatsinmenging in de grondwettelijk vastgelegde godsdienstvrijheid was louter fantasie en speculatie. In deze discussie heeft Jan onverkort gelijk en werd met Gwylan genadeloos de vloer aangeveegd.
|
Lezen wat er staat geschreven, Raf. Ik heb het over het "democratisch denken" van JVDB.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan
Kortom, neen, u wil niet dat uw grondwet bepaalt dat enkel het burgerlijk huwelijk als wettig huwelijk wordt gezien : u wil dat de organisaties van uw godsdienst vrij zijn om zich zich boven of in de plaats van de overheid te stellen, en dat uw religieuze ceremonies voor de ganse maatschappij – gelovigen en alle anderen - minstens dezelfde waarde moeten hebben als de burgerrechtelijke.
Voor mij is zoiets einde discussie, mijnheer Van den Berghe.
Ik ben een fervente democrate, mijnheer : ook al betreft één en ander hier niet mijn eigen land, ik huiver van een maatschappij waarin godsdiensten, kerken, of religieuze groeperingen vrij zijn om hun regels, hun ceremonies, hun verplichtingjes en hun verbodjes, en hun inzichten aan iedereen op te dringen, en deze boven het algemeen belang te stellen. Ik heb totaal geen zin om terug te keren naar een samenleving zoals deze van lang vervlogen tijden, waarin “de kerk” er in geslaagd was om een vaste greep op alles en iedereen te hebben, ziet u. En ik kan de Belgen slechts gelukkig prijzen dat hun grondwetgever kennelijk dezelfde visie heeft.
Ik wens u en anderen hier nog een gezellige verderzetting toe, in de overtuiging dat zelfs de meest lichtgelovigen nu doorhebben wat uw door allerlei valse argumenten verhulde werkelijke visie is op de verhouding staat /kerk.
|
En ze heeft groot gelijk.
|