Los bericht bekijken
Oud 7 december 2012, 13:38   #2007
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
. U wilt we macht om los van het burgelijk huwelijk, dezelfde verbintenis af te sluiten, ookal is deze enkel geldig voor gelovigen.
Euh, dat is wel juist het omgekeerde van wat u me toedicht. Inderdaad, de mogelijkheid (ja, de "mogelijkheid") dat koppels die een religieuze plechtigheid wensten te houden, de vrijheid hebben, net als alle andere burgers, om te kiezen uit een van de stelsels die de overheid aanbiedt of die als keuze mogelijk zijn binnen de krijtlijnen die de overheid aangeeft. Dat is nu niet het geval.

Bijgevolg zie ik niet goed waar de "macht" zich ergens bevindt. Over welke macht heeft u het immers? De "macht" om voortaan te kiezen, in alle vrijheid, net zoals alle andere burgers?

En ja, door een kerkelijk huwelijk ben je alleen gebonden in de mate waarmee je als gelovige instemt. Dat blijkt ook uit de dagelijkse praktijk. Immers, alhoewel een huwelijk voor de Kerk onontbindbaar is, schuiven heel veel mensen hun kerkelijk engagement tegenover elkaar toch aan de kant en gaan een leven leiden dat haaks staat op die belofte en de kerkelijke leer op het huwelijk.

M.a.w. het is een louter persoonlijke keuze, als men zich niet meer engageert tot het houden van die belofte of als men daaraan wel een blijvende waarde hecht. De "geldigheid" waarover u spreekt, is dus niet juridisch, maar strikt persoonlijk en niet afdwingbaar. Dat alles beschouw ik bijgevolg als het omgekeerde van het streven naar macht dat u me, onbewezen en valselijk, me toedicht.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden