Los bericht bekijken
Oud 7 december 2012, 15:30   #2016
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Dus concreet.

Ik denk dat we wel kunnen stellen dat het niet toelaatbaar is dat een meisje van 12 een man van bvb. 30 huwt onder de islamitische gebruiken, zelfs indien er geen seksuele betrekkingen bij te pas komen. Het meisje is al bij al te jong om een dergelijk engagement aan te gaan.

Als ze 18 zou zijn zou dit wel kunnen maar ja, ze 12 en geen 18.

Dus betekent dit dat men niet zomaar alles kan doen onder het mom van één of andere religie en dat er wel degelijk regels dienen gevolgd te worden.

Ga je akkoord?
eerlijk gezegd, ik heb daar geen problemen mee... Weer eens zijn er in onze wetten een aantal bepalingen die dat meisje zullen beschermen tegen misbruiken. Om maar een voorbeeld te geven: de man heeft geen voogdij over het kind, de ouderlijke macht blijft bij de ouders, enz. Burgerlijk gezien zit je in dezelfde situatie als een koppel dat haar kinderen "bij een vriend" plaatst. (vraag mij de regelgeving terzake niet, ik zou niet kunnen antwoorden).

Nu ja, vrijheid van godsdienst kan ingeperkt worden (zie het burka-arrest van gisteren). Als men van mening is dat een religieus huwelijk onder de 18 verboden moet worden, en men heeft daar zeer goede en duidelijke objectieve argumenten voor, dan kan dat overwogen worden.