Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio
Weinig spoorervaring? AnsaldoBreda is nu niet bepaald een nieuweling in de branche. Maakt het natuurlijk des te erger dat ze de laatste jaren van enkele projecten een gigantisch rommeltje gemaakt hebben (de Fyra V250 is wat dat betreft nog de ergste niet, vraag dat maar eens aan de Deense spoorwegen).
Deze nieuwe Fyra is voor het merendeel van de reizigers absoluut geen vooruitgang, eerder het omgekeerde. De enigen die er op vooruitgaan zijn mensen die rechtstreeks van Antwerpen of Brussel naar Rotterdam of Amsterdam moeten (of omgekeerd), die dat niet te vaak moeten doen, én die lang genoeg op voorhand weten precies hoe laat ze de trein zullen nemen. Al de anderen gaan er op achteruit. Voor hen betekent het invoeren van de Fyra (en het afschaffen van de Benelux) dat ze:
-meer geld kwijt zijn (Fyra is gemiddeld een pak duurder);
-minder flexibiliteit hebben (reservatie verplicht, je kan dus niet langer gewoon een andere trein nemen als je vroeger of later wil vertrekken, tenzij je daar zowat het dubbele wil voor betalen);
-minder mogelijkheden hebben (Fyra rijdt veel minder frequent dan de Benelux);
-langer onderweg zijn (!): de Fyra stopt op minder plaatsen dan de Benelux, dus veel mensen moeten overstappen en omrijden.
NMBS en NS hebben in dit dossier een vuil spelletje gespeeld. De zeer succesvolle Benelux werd afgeschaft om een product te pushen dat niemand eigenlijk wil. Want die mensen die met deze verandering gebaat zijn, die hadden al jaren een alternatief: de Thalys! Men weet bij NS en NMBS zeer goed dat als men de Benelux zou laten rijden hebben, er geen hond op die Fyra zou zitten!
Men heeft er alles aan gedaan om mensen te verplichten de Fyra te nemen, door de alternatieven af te schaffen of zo onaantrekkelijk mogelijk te maken.
|
Feit blijft dar er al tenminste twee goede HSL-treinen, de TGV en de ICE, in Europa rijden.
Nu is daar dus deze V250 bijgekomen.
De toekomst zal uitsluitsel geven over mijn bange vermoeden tav de kwaliteiten van deze trein.
O ja, Europarlementariërs reizen bijna voor niets met deze trein.
Studenten en ander armlastig gepeupel betalen de volle mep + toeslag.