Citaat:
Ik zeg ook niet dat alles koek en ei is. Het is echter wel opvallend hoe net die dingen waar men het meest voor vreesde, namelijk een kaalslag in de dienstverlening, en slechtere werkomstandigheden nu net niet gebeurt zijn.
Een van de redenen waarom de overheid nu meer geld kwijt is, is omdat het personeel beter betaald wordt dan vroeger. Je ziet in GB ook veel meer personeel op de stations dan in België. Kleinere stations hebben veel vaker nog een loket dat open is.
En men is eindelijk begonnen met de investeringsachterstand op te halen. En dat kost geld.
|
Maar als het uiteindelijk toch duurder is voor de staat, wat is dan nog het nut van privatisatie? Overigens kun je niet ontkennen dat de trein ook voor reizigers een pak duurder is geworden in GB, en ook een pak duurder is dan in België.
Citaat:
Wat de stiptheid betreft, daar moet men niet voor België onderdoen hoor. Ik heb alleszins bij mijn laatste bezoeken niet te klagen gehad. En de ene keer dat mijn trein wel vertraging had kregen we tenminste informatie.
|
Volgens cijfers doet British rail het op dat vlak een pak slechter dan de meeste andere West-Europese landen.
Citaat:
Het is opvallend hoe in het VK het aandeel van het spoor in de totale mobiliteit onder BR continu daalde, en sinds de privatisering weer stijgt. Dus ergens moet men toch wel iets goed doen...
|
Heeft meer te maken denk ik met de wegen- en stadstaksen op auto's die in GB onvoorstelbaar duur zijn.
Overigens is het aandeel van het spoor in België ook serieus gestegen de laatste jaren, dat merk je trouwens heel goed, treinen zitten nu voller dan 10 jaar geleden.
Citaat:
Dat ga je ook vinden voor andere landen hoor. En modernste en stipste treinen die vindt je in Japan, waar de spoorwegen vrijwel allemaal privaat zijn...
|
Ben er nooit geweest, maar iedereen die er was vertelde me dat de treinen er onvoorstelbaar duur zijn. Vermits de auto nog duurder is hebben de meeste mensen echter weinig keuze.
Overigens de meeste hogesnelheidslijnen ter wereld vind je in China. Frankrijk, samen met Japan, was de voorloper op het vlak van tgv's.
De VS staat op dat vlak ver ten achter bij de rest van de ontwikkelde wereld.