Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt
Kunst op het spoor.....
Als ergens zo een Fyra-trein "geland" is ontstaat lokaal ogenblikkelijk een cultuurspot,"Italian Design".
Het zou toch uitermate storend zijn als er dan zo een rechthoekig ding,met puur utilitaire contouren, naast staat nietwaar....
Niettemin,in het Europa anno 2012 zijn er eigenlijk geen "linten" van treinverbindingen tussen de hoofdsteden.(vb van Stockholm naar Lissabon).Zelfs van Brussel naar Amsterdam(een waarlijk kolossale rit als je op de wereldkaart kijkt  ) wordt nu moeilijk.En zodra er een extra land tussen ligt moet je al overstappen op een ander treinmaatschappijtje...In de praktijk kun je best met de auto rijden,of met een vliegtuig arriveren, om ergens op een trein te kunnen stappen.....
Ik verwacht dat busmaatschappijen die regelmatige lange-afstands-lijndiensten doen Europa interessant zullen gaan vinden....IEMAND moet toch een vorm van openbaar Internationaal vervoer doen nietwaar....in de "UNIE"....
|
Het is niet omdat de NMBS niet meedoet met het EC/EN-netwerk, dat niemand dat doet.
Enkele voorbeelden van EC/EN-verbinden:
- Amsterdam-Berlijn-Warschau--Minsk-Moskou
- Rome-Parijs
- München-Zagreb(-Belgrado)
- Barcelona-Parijs
- Berlijn-Praag-Boedapest
- Boekarest-Boedapest(-Venetië/Wenen)
- (Berlijn)-Boedapest-Istanboel
- Barcelona-Genève
- Belgrado-Skopje-Thessaloniki
- Boedapest-Kiev-Moskou
Stockholm-Lissabon lijkt me een erg onnodige verbinding. Vanuit Lissabon kun je best de hoteltrein richting San Sebastian pakken en dan overstappen via Barcelona.
Vanuit Stockholm geraak je via Malmö redelijk eenvoudig in Berlijn, van waaruit je betrekkelijk "snel" in Barcelona staat.
Ik zou voor het reisje Stockholm-Lissabon toch zo'n 3 �* 4 dagen uittrekken.