Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede
in 1979 viel China het net herenigde Vietnam aan. De beste Vietnamese troepen zaten in Cambodja om een einde te maken aan het bewind van de Rode Khmer.
Desondanks faalde de Chinese opereratie volledig.
Ik kan echter weinig info vinden over deze "vergeten oorlog".
Wie weet er meer ?
|
Ik kan je het vrij kort na de oorlog verschenen boek van de Nederlander Jaap van Ginneken aanraden.
De rivaliteit tussen Chinezen en Vietnamezen, en tussen Cambodjanen en Vietnamezen, is veel ouder dan het communisme.
Saigon was vroeger deel van het Cambodjaanse Khmer-rijk, maar de demografische samenstelling van de streek is veranderd, en nu behoort het tot het zuiden van Vietnam.
De Vietnamen hebben dan weer de Trung-zussen als nationale helden, die zo'n 2000 jaar geleden ten strijde trokken tegen Chinezen.
Volgens van Ginneken was er bijvoorbeeld een tijd in de jaren vijftig dat het monument voor die zussen verplaatst was, om de Chinese communistische broeders niet te schofferen, maar daar kwam weer een eind aan.
De Sovjetunie haalde banden met Vietnam aan (in 1978 kwam Vietnam zelfs bij het Comecon-blok, wat vreemd is aangezien het daar absoluut niet aan grensde), terwijl China met de Rode Khmer verbroederde.
De Chinezen hebben ook de discriminatie van de Hoa-minderheid in Vietnam als reden gebruikt, maar er zijn onder het Rode Khmer-regime in Cambodja ook flink wat etnische Chinezen afgeslacht wat blijkbaar geen probleem was.
Ik denk - zoals anderen al schreven- dat het vooral om een strafexpeditie van China tegen Vietnam ging. Zoveel heeft China er niet mee bereikt, hoewel het wel duidelijk is geworden dat de Sovjetunie niet bereid was om zelf in een oorlog met China betrokken te geraken.