Los bericht bekijken
Oud 1 september 2004, 13:16   #86
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Maar heb jij nu te lang in de zon gestaan of wat?
Hoe betaal je werknemers waar je geen werk voor hebt? Vanwaar haal je nu dat geld, zeg dat eens inplaats van te staan foeteren.
Als ik 7 man in dienst heb en maar werk voor 3, hoe ga ik die 4 anderen onderhouden? alee doe nu eens uw best.
Wonderoplossingen voor te weinig werk of te dure arbeid bestaan niet (iets wat neokapitalistische ideologen en werkgevers wél proberen wijs te maken aan hun werknemers en de minder kapitaalkrachtigen). Maar er bestaan wel een paar mogelijkheden.

*) Sommige bedrijven maken van de nood een deugd door in kalmere periodes hun werknemers eens een groot onderhoud van hun patrimonium (gebouwen, maschines, materieel,...) te laten uitvoeren. Anders moeten ze daar toch andere bedrijven voor betalen. Zo houden ze de ervaring binnen het bedrijf.

*) Sommige bedrijven houden er voor kalmere periodes een break-even nevenaktiviteit op na om hun personeel tijdens die periodes aan de slag te houden en toch te betalen. Bijvorbeeld: een houthandelbedrijf verhuurd als break-even nevenaktiviteit houten tuinhuisjes aan organizatoren van evenementen om kalmere periodes te overbruggen. De winst halen ze uit hun hoofdaktiviteit. Ook zo blijft de ervaring binnen het bedrijf.

*) In sommige sektoren (zoals de bouwsektor) laat men werknemers in drukke periodes werken en tijdens kalmere periodes (deeltijds) stempelen. Ook zo houdt men de ervaring binnen het bedrijf.

*) Sommige werknemers starten een bijberoep om de gaatjes te vullen. Het is dan echter aan de werkgever om ook zélf fleksibel te zijn. Veel werkgevers eisen alsmaar fleksibiliteit van hun werknemers, maar zijn zelf niet fleksibel. Probeer maar eens een werkgever te vragen om rekening te houden met het feit dat je je kinderen van en naar school moet brengen. Of probeer maar eens de uitbetaling van je overuren of anders ekstra vakantie als kompensatie in sommige sektoren te eisen.

*) Als het wat minder gaat zouden sommige werkgevers en managers ook zelf het goede voorbeeld kunnen geven door ook zelf in te leveren. Sommige rijkere werkgevers en managers leven ver boven hun stand. Ze maken er een gewoonte van om elke avond een fles dure champanje, wijn of whisky te kraken. Of ze blijven rijden met een veel te dure wagen omdat dit hun statussymbool is. Of ze verhogen zelfs hun eigen vergoeding als manager terwijl ze werknemers laten inleveren of op straat zetten. Dit steekt werknemers die moeten inleveren of "afvloeien" de ogen uit. Vooraleer ze een werknemer op straat zetten of eisen dat die zou inleveren of gratis of onder de kostprijs werken zouden werkgevers en managers misschien eens zelf kunnen een fles champanje minder drinken, hun veel te dure wagen voor een goedkopere inruilen, of hun eigen vergoeding wat verlagen? Deze lukse hebben ze echt niet nodig om zwakkere periodes te overleven. Als werknemers een pint minder moeten drinken, dan moeten werkgevers en managers ook maar een fles champanje minder drinken. Zelf het goede voorbeeld geven zou bij werknemers al heel wat geloofwaardiger overkomen.

Citaat:
En als ge het zo goed kunt als dat ge het verteld dan is het aan u om meteen een bedrijf op te starten want gij zijt een gouden stylo. Op u zit gans de wereld te wachten, ze gaan een standbeeld van u maken van 300 meter hoog " de man die zijn werkvolk betaalde zonder dat hij werk had"
Schrijf maar meteen een handleiding want die gaat verkopen als zoete broodjes in alle talen van de wereld.
Als er iemand een gouden stylo heeft zijn het al die neokapitalistische ideologen die dikke boeken met hun wonderoplosiingen verkopen en hun volgelingen onder ekonomen, werkgevers en politici. Zij weten altijd beter wat goed is voor een ander, in het bijzonder dan voor degenen die minder kapitaalkrachtig zijn. Maar wie het ongeluk heeft om loonslaaf te zijn heeft aan al die mooie teorieën niks. Het komt erop neer dat je alleen maar ekonomische vrijheid hebt als je rijk bent.

Citaat:
ik zal u in dienst nemen om ganse dagen naar mijne tv te komen kijken als gij maar zorgt dat ik u kan betalen, afgesproken?
Doe u best
Hoeft niet hoor. Ik wil zelfs deeltijds werken in kombinatie met een zelfstandig bijberoep. Als ge mij maar een deftige vergoeding betaalt op de momenten dat ik wél voor jou werk, niet van mij eist dat ik onder de kostprijs of zelfs gratis voor jou ga werken, je zelf ook fleksibel bent als ge fleksibiliteit van mij eist, en je zelf ook evenredig inlevert op je levensstandaard als je dit van mij eist.

Citaat:
En vertel nu zelf eens hoeveel volgens u een gewone werkman, niks speciaals dus maar gewoon een werkman ongeveer kost PER DAG aan de baas/bedrijf.
Ik weet het hoor want ik moet niets anders doen ganse dagen.
Voor zover ik weet is het brutoloon 2 �* 3 keer het nettoloon. Dat is inderdaad veel te veel. Arbeid wordt veel te zwaar belast. Vandaar dat ik er voorstander van ben om belastingen op arbeid zoveel mogelijk te vervangen door belastingen op konsumptie. Dan betaalt iedereen mee, ook degenen die niet werken en ook degenen die in het buitenland produceren. Dan kan je het brutoloon verlagen zonder aan het nettoloon te moeten raken. Dan kan het nettoloon zelfs iets stijgen.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden